A rövid életű de nagynevű Aéropostale (1918-1933) vállalat iránt érzett tisztelet és vonzalom okán Michel Flora, összefogva a TopSolid SAS szoftver neves szakértőjével Alain Jupille-vel, újratervezte és újjáépítette annak legendává vált Potez 25 repülőgépét.
Az akadályokkal tarkított próbálkozás tanulságokkal és érdekességekkel teli szép sikert eredményezett.
Nem mindennapos, hogy a TopSolid SAS keleti régiójának ügynöke olyan telefonhívást kap, melyben egy TopSolid’Design licenszet kérnek tőle, jótékonysági alapon. Michael Flora, aki gyermekkora óta a repülés és a repülőgépek szerelmese, mégis így tett.
Korai éveiben nem mutatott affinitást a repülés iránt.
Az 1937-ben, a Párizs 17. kerületében született Michel Flora kezdetben semmilyen affinitást nem mutatott a repülés iránt. Munkás mindennapjait ékszergyártással töltötte egészen 1964-ig, amikor is a Postai és Távközlési szolgálathoz csatlakozott. Szakmai karrierjét itt is fejezte be 1996-ban, nyugdíjba vonulásával.
“Megközelítőleg 40 éve kezdtem érdeklődni az Aéropostale története iránt” -idétze fel a kellemes emléket Michel Flora.
“Érdeklődésem következményeként beleszerettem egy rendkívüli repülőgépbe, a Potez 25-be, a Courries des Andes könyv legendás gépébe, melyet Mermoz és Guillaumet épített. Tekintve, hogy mára egyetlen ép darab sem lelhető fel a gépből elhatároztam, meg megtalálom a korhű műszaki dokumentációját.”
Michel Flora hosszú ideje egy repülőgép klub tagja volt, és pilóta engedély birtokában vitorlázó repülőt vontatott. A Potez 25 terveinek megtalálását célzó kutatása tizenkét évig tartott, de végül megtalálta a repülő első alkatrészeit a párizsi Le Bourget légi és űrmúzeumában.
“El kellett fogadnom, hogy az egyébként rendkívül összetett légi szerkezet minden tervét újra kell dokumentálni, ami nagyon nehéznek ígérkezett.” – magyarázta Michel Flora, aki elhatározta, hogy bármi áron, de folytatja a megvalósítást. De nem egyedül.
“Egy közeli faluban találtam olyan lelkes és elhivatott segítőt, mint magam is vagyok Alain Jupille személyében, aki nem mellesleg CAD specialista is. Együtt valósítottuk meg a Potez 25 tervezését és gyártását.”
Sajnos a lelkesedés kevés, szoftveres támogatásra volt szükség.
A nemes cél eléréséhez a két lelkes önkéntesnek olyan szoftverre volt szüksége, mely a legösszetettebb összeállításokat is jól kezeli, és a legbonyolultabb formák és alakzatok modellezésére is képes, amik a Potez 25 3D terveiben is megtalálhatók.
“Szerencsére jól ismertem a TopSolid SAS szoftvert.” -mondta elégedetten Jupille.
“Az igazság az, hogy a TopSolid’Mold modult az MA21-nél, ami egy fröccsöntő formákat gyártó cég, nap mint nap használtam autóipari alkatrészek és háztartási gépek alkatrészeinek tervezéséhez.” Bátraké a szerencse, ahogy a mondás is tartja. Elismerve a két partner hatalmas vállalását, a TopSolid SAS keleti régiójának képviseletét ellátó vállalat elnöke eleget tett a megszállott repülőgép imádók kérésének, és a rendelkezésükre bocsátotta a szükséges TopSolid’Design licenszet.
Így indulhatott el Alain Jupilletrvezési munkája, mely kiterjedt a Potez 25 minden egyes alkatrészére az orrtól a farokig.
“A legnagyobb kihívást a repülőgép alkatrészeinek összeszerelése jelentette, de amint ez megvolt, a TopSolid segítségével lehetővé vált az alkatrészek modellezése. Az egyébként nagyon bonyolult alkatrészek, és nagyon sok alkatrészből álló szerelések elvégzése felhasználóbarát módon biztosított, ami könnyűvé, élvezhetővé tette a munkát. Hatalmas feladat volt, végtelennek tűnő apró lépésekkel, de a TopSolid egyetlen hiba nélkül teljesítette a kihívást, túlszárnyalva az elvárásainkat.”
A hatalmas összeállítások kezelése, gyártási rajzok készítése az alkatrészekhez, a tervek automatikus generálása. A repülőgép megtervezése a legkevésbé sem volt könnyű feladat.
Háborúk és pusztulás tanúja is volt a Potez 25
A hatalmas beletett munka végül két repülőgép megszületésében kamatozott. Az egyik Paraguay számára, mely ország hét ilyen gépet használt a Bolaciával folytatott háborója során (1932-1935), a másik a párizsi Le Bourget múzeum számára, mely a látogatók számára bármikor megtekinthető.
“Amint a tervezési szakasz befejeződött, a lemez és fa alkatrészek készítésébe magam fogtam bele.” – magyarázza Michel Flora. “A többi alkatrészt, mint például az alumínium motort, helyi szakemberek készítették.”
A két repülőgép összeállítása egy helyi istállóban történt, melyet a Potez 25 egyesület bérelt a feladat megvalósítására. De az izgalmas történet még nem ért véget.
“Folytatjuk a megkezdett munkát, és heti két órában azon dolgozunk, hogy a Potez 25 minden alkatrésze digitalizálva elérhetővé váljon a rajongók számára.”
És a lelkesedésük érezhetően nem lankad.
Előnyök, melyek nélkül nem sikerült volna.
TopSolid előnyök, melyek nagyban hozzásegítették a két elszánt hobbistát a Potez 25 gépek megépítéséhez:
- Összetett alkatrészek és részösszeállítások gyors és hibamentes kezelése.
- Alkatrészek és összeállítások egyszerű, ergonómikus kezelése.
- Gyártási dokumentumok, elkészítése (2D rajz, robbantott ábra stb.)
A TopSolid a Magyarország-i cégeket is jelentős előnyhöz juttathatja. A szoftver adta előnyök kihasználását a hazai forgalmazó, a Cad-Cam Solutions Kft. végzi.