A köztudatban a CNC megmunkálás egy olajos és fémszagú világ, ahol a gyárüzem kellemetlen félhomályában emberek és gépek közösen végzik a lelketlen munkát.
De a CNC gépekkel dolgozni ennél sokkal többet jelent, különösen, ha fával, művészi szinten, más emberek örömére és a saját boldogságáért teszi az ember.
Brunner András több mint húsz év asztalosipari és közel tíz év közvetlen CNC megmunkálási tapasztalattal készít jellemzően egyedi, a végletekig kidolgozott és részletgazdag, sokszor az ügyfelek igényein is túlmutató egyedi faragásokat. Vele beszélgettem a kezdetekről, kihívásokról, sikerről és a jövőről.
„a világháló segítségével képeztem ki magam amolyan autodidakta módon mind a gép építést, mind a CNC fafaragást és a modellezést illetően is. „
Sipos Ádám: Hol indult a történet?
Brunner András: 1998-ban végeztem asztalosként a tatabányai Fellner Jakab Szakiskolában. Több mint 15 évig dolgoztam az asztalos szakmában. A fafaragás eközben eleinte csak hobbiként volt jelen az életemben.
A 2008-as világválság nagyon megváltoztatta az asztalos szakmát, a tömörfa frontú bútorokat felváltotta a bútorlap anyagok használata. Egyre kevesebb lett úgymond az igazi fával való munka. Körülbelül ebben az időben kezdtem el komolyabban foglalkozni a fafaragó hobbimmal, ami a későbbiekben vállalkozássá nőtte ki magát.
2005-től már másoló marógéppel nagyoltam a faragásaimat, ami hasonló működésű, mint egy CNC marógép, csak ott kézzel kell mindent irányítani. Ugyanebben az évben egy fafaragó konferencián találkoztam először a CNC marógéppel. Ott szembesültem vele, hogy a világon a faszobrászok többsége bizony már ezzel a technikával nagyolja a munkáit. Idővel – mivel nagyon érdekelt a dolog – elkezdtem bújni az internetet a témában. Tulajdonképpen a világháló segítségével képeztem ki magam amolyan autodidakta módon mind a gép építést, mind a CNC fafaragást és a modellezést illetően is.
S.Á.: Mikor lett saját géped, és mik voltak az első lépések?
B.A.: 2012-ben sikerült beszereznem a CNC marógépemet. Az indulásnál Kémeri József volt a tanítóm, aki 3 napot töltött nálam és megmutatta a CNC-zés alapjait.
Kezdetben tapintóval digitalizáltam a mintákat, de ez nagyon időigényes és néha pontatlan volt. Használtam 3D szkennert is, de ezzel szintén túl sok az utómunka. Gyorsabb és jobb 3D modellezéssel.
Persze az interneten tanultak mellett szerettem volna még fejleszteni magam, így 2018-ban részt vettem a Corvin Rajziskola nyári Szobrászat Szabadiskola kurzusán, a 2019/2020-as tanévben pedig a SOTER-LINE Oktatási Központban szereztem meg OKJ-s keretek között a 3D modellező, grafikus képesítést.
S.Á.: Mikor lett munka, mi volt a fordulópont?
B.A.: Azt hiszem 2015 felé jutottam el modellezésben arra a szintre, amikor már tudtam egyedi megrendeléseket teljesíteni. Persze ezen a téren mindig van mit fejleszteni. Úgy 2018-ra pedig annyi megrendelésem lett, hogy már nyugodt szívvel hagyhattam abba a nagyobb asztalos munkákat.
S.Á.: Hol van a műhelyed?
B.A.: Jelenlegi műhelyemet Tatabányán egy ipartelepen bérlem, 70m2-en. Kiválasztásánál szempont volt a lakáshoz való közelség, valamint hogy az ára se legyen az egekben, de sajnos így is elég sokat visz el havonta.
S.Á.: Mit tudhatunk a gépedről? Mi a története, mik a fő paraméterei?
B.A.: A CNC marógépem magyar gyártmányú, használtan vettem . Elég sok probléma volt vele, nem csak lassúnak, de sokszor megbízhatatlannak is bizonyult. Az évek alatt rengeteget újítgattam rajta, mondhatni mára az egész gépből csak a váz maradt, ami eredeti.
A CNC gépemet magam szervízelem és fejlesztem. Simításnál 5000mm/perc az előtolási sebesség, ami majdnem az ötszöröse annak, mint amikor a gépet vettem. 1700mm x 800mm x 120mm-es munkaterülettel rendelkezik. Jelenleg három főorsót is munkába tudok vele fogni. Két főorsóval a munkaterület már csak 1700mm x 510mm x 120mm, három motor esetén pedig ennél is kisebb: 1700mm x 340mm x 120mm. Vízhűtéses motorokkal van felszerelve, melyek természetesen csak szinkronban tudnak mozogni. Orsófordulat maximum 18.000 1/perc, vezérlése pedig Mach3.
S.Á.: Mi az alapanyag beszerzés forrása és a kiválasztás szempontja?
B.A.: Az alapanyagot fatelepen vásárolom, műszárított deszka és palló formájában. A szeletelést, gyalulást, táblásítást, tömbösítést, csiszolást mind magam végzem különböző faipari gépeimmel. Fafajtát tekintve bükk, kőris, tölgy és diófa, amit legszívesebben használok. Ezek kemény és homogén faanyagok, amikben jól előjönnek a legapróbb részletek is és kevésbé szálasodnak.
„készítettem már mennyezeti paneleket a Puskás Arénába, faragott asztallábakat a Parlamentbe is.”
S.Á.: Kiknek és milyen jellegű faragásokat készítesz?
B.A.: Vannak az egyedi egy darabos megrendeléseim, mint például a családi címerek és a portrék. És vannak a széria megrendelések, széria munkák. Ide tartoznak a trófea alátétek, vadász és borász ajándékok, nemzeti és egyházi címerek. A termékeimet szállítom vadászboltokba és művészeti gallériába is.
Előfordul azonban, hogy cégek keresnek meg különböző feladatokkal. Így készítettem már falikarok faragott hátlapját a Károlyi-Csekonics palotába, a békéscsabai Munkácsy híd díszítőelemeinek 3D modelljét és fa mesterdarabját egy bronz öntő cég számára, de készítettem már mennyezeti paneleket a Puskás Arénába, faragott asztallábakat a Parlamentbe is.
Legutóbbi portré munkámat pedig nem is megrendelésre alkottam, hanem egy nyílt pályázatra, ahol Hofi Géza domborműves emlékmű tervezetét kellett elkészíteni. A 22 pályázó közül ugyan csak a harmadik helyezett lettem, de nem vagyok csalódott, mert neves szobrászművészek között sikerült ezt az eredményt elérnem.
A megrendelők általában a honlapomon, vagy facebook oldalamon keresztül találnak meg, konkrét elképzelésekkel. Egyedi megrendelések esetén az anyagot és méretet illetően azért kikérik a véleményemet.
„A tervezési idő elég tág, nyilván függ a modellezni való munka bonyolultságától.”
S.Á.: Mi a tervezés és a gyártás folyamata, illetve menny időt vesz igénybe?
B.A.: A 3D modelleket Blender nevű 3D szoftverrel tervezem, a CAM szoftver pedig Vectric Aspire.Fontosnak tartom kiemelni, hogy az egyedi és széria munkáim is mind saját tervezésű munkák. Az interneten több ezernyi 3D modellhez lehet olcsón hozzájutni, de éppen ezért ezek mind értéktelen, tucat termékek. Ugyan szárnypróbálgatásoknak tökéletesek lehetnek, de azt vallom, ha valaki ezzel szeretne foglalkozni, akkor igenis fektessen bele energiát és kezdjen neki a 3D modellezés elsajátításának. Számtalan, a szoftverek gyártói által készített tutorial videó található az interneten, nem feltétlenül szükséges iskolai keretek között tanulni. A kulcs a rengeteg gyakorlás és persze némi formaérzék-arányérzék sem árt hozzá.
A tervezési idő elég tág, nyilván függ a modellezni való munka bonyolultságától. Azt mondom, egyedi munkáknál a munka egészének több mint a felét a tervezés teszi ki. Ez lehet 10 óra, de akár 80 óra is.
A CNC-s digitális fafaragás nagy előnye a hagyományossal szemben, hogy itt a 3D modellről pontos képet tudok küldeni a megrendelőnek, ekkor még lehetőség van változtatásokra, bár nem jellemző, hogy kérnék.
„vannak éjszakák, amiket a családomtól távol, a műhelyben töltök.”
S.Á.: Mennyire kívánja a folyamatos jelenlétet a gyártás?
B.A.: Nagyolásnál általában jelen vagyok, de a simítást is maximum 1-2 órára hagyom magára, mert már volt többféle meghibásodás is. Néhány nagyobb munkánál akár 20 óra fölötti is lehet a simítás gépideje. Ez sajnos sokszor vonja maga után, hogy vannak éjszakák, amiket a családomtól távol, a műhelyben töltök.A forgács elszívása megoldott, így ezzel külön nem kell foglalkoznom. Menet közben természetesen rendszeresen ellenőrzöm a gépet, ránézek a munkára. Az ember füle pedig egy idő után rááll arra, hogy meghallja, ha valami nincs rendben.
S.Á.: Naiv lenne azt gondolni, hogy a gép tökéletesen készre munkál. Mi történik miután leveszed a gépről a darabot?
B.A.: A megmunkálást követően hátra van még a felület kialakítása. A fa felületét kézzel, színlőpengével és csiszolással át kell dolgozni, mert a marógép által felbolyholt, tompa felület nem szép. Lehetőség van teljesen vésőnyomos, kézzel faragott felület kialakítására is, viszont így sok apró részlet eltűnhet, amit a modellbe már beletettem. A csiszolt, vagy vésőnyomos – kézi, vagy akár gépi – felület kidolgozásánál azonban fontosabbnak tartom, hogy jó legyen a kompozíció, vagy legyen a domborműnek mondanivalója. Végezetül pedig olajozott, viaszozott felületkezelést alkalmazok.
A megrendelő csak ezután látja a kész munkát, legtöbbször fényképen a nagy távolság miatt. Miután postán kézhez kapják, általában kapok visszajelzést. Pozitív élmény, amikor azt olvasom, hogy élőben még szebb, mint a képen. Ha pedig személyesen láthatom az örömöt az arcokon, az még felemelőbb érzés, hiszen ezért dolgozom…
„A feleségem sokat segít”
S.Á.: Szerepet kap-e a család a vállalkozásban?
B.A.: A feleségem sokat segít a honlapom szerkesztésében és a közösségi felületeken. És persze mindig kíváncsi a munkáimra, így egyúttal véleményt is alkot. Kisfiam és kislányom 3,5 és 1,5 évesek, őket egyelőre csak a gépek varázsolják el a műhelyben.
S.Á.: Mit remélsz a jövőtől?
B.A.: A munkáim nagyrészt domborművekből állnak, nagy ritkán kell – éves szinten néhány darab – szobrot készítenem. Ezt 3 tengelyes géppel csak több oldalas megmunkálással tudom megoldani. Ebben az irányban szeretnék még a jövőben fejleszteni, hogy 4, vagy akár 5 tengelyes géppel szobrokat is gyárthassak. Tehát fejben már tervben van egy új gép elkészítése.
CNC-s éveim alatt több mindennel próbálkoztam, de idővel rájöttem, hogy nem érdemes, nem szabad elaprózni magam, mert eltérít az utamról. Mostanra pedig annyi megkeresés fut be, hogy sokszor muszáj szelektálnom és válogatni a munkák között. Mivel minden munkafolyamatot egymagam végzek, így van időszak, amikor a szériagyártásban is nehezen sikerül magamat utolérni. Ezért idővel szeretném a vállalkozásomat több személyesre fejleszteni. Ezelőtt viszont még családommal szeretnénk egy családi házba költözni, ahol helyben lenne a műhely, így több időt tölthetnék a szeretteimmel is, miközben a gép dolgozik. Remélem ez mihamarabb megvalósulhat!
„Valójában ez eddig egyszer sem sikerült teljes egészében.”
S.Á.: Mi jelenti számodra a sikert ebben a dologban?
B.A.: Mindig arra törekszem, hogy ami a fejemben kialakul modell, terv, az a valóságban is pont olyan legyen. Valójában ez eddig egyszer sem sikerült teljes egészében. Tehát elsősorban önmagamnak szeretnék megfelelni. Ez jelenti számomra az igazi kihívást.
András története számomra a művészet, a műszaki érzék, a maximalizmus és a végtelen szorgalom fúziójának óriási sikere, ami sokunk számára lehet példaértékű.
Gratulálok András!
András honlapját itt érheti el.
Szerző: Sipos Ádám