Adatokat gyűjtő, strukturáló és elemző gépek, robotok. Okos gyárak. Rövid reagálási idők a termelésben. Hiteles és real time adatok a döntések támogatására. Ezek a legtöbbek által ismert, Ipar 4.0 által húzott fejlesztések..
De mi történik a front office-ban? Az ügyfelek igényei, elvárásai megváltoztak. A velük kapcsolatot tartó részlegeknek is változni kell. Ők azok, akiket tol az Ipar 4.0.
„…a vevők részéről a kockázat és az átfutási idők radikális csökkentése a legfontosabb…”
A termelő vállalatok és ügyfelek közötti kapcsolatokra korábban az volt a jellemző, hogy bizalomra, múltbéli tapasztalatokra, megszokásra épültek, hosszú idő alatt.
De a gazdaság elvárásainak megváltozásával a gyárak ügyfeleinek is változni kellett. Fokozott idő- és költség nyomás alatt dolgoznak. Megváltozott módszereikben sokkal kevesebb szerepet kap a bizalom, vagy a közös múlt.
A folyamatot erősíti, hogy a gyártók az őket elért gazdasági nehézségek okán a beszerzési és ellátási lánc kezelésére fordított költségeket minimalizálják.
A megváltozott helyzetben a vevők részéről a kockázat és az átfutási idők radikális csökkentése a legfontosabb szempont.
Egy tengerentúlon, több mint 400 fogyasztó bevonásával készített felmérés eredménye szerint, az árajánlatot kérők 67%-a 24 órán belül vár választ, és csupán 4%-uk hajlandó várni egy hetet. Világossá vált az is, hogy a megkérdezettek 48%-a igénybe venne bizonyos “erőforrás hálózatokat”, amik a gyártók beszerzési, sales és egyéb osztályainak megkerülésével, online adatbázisokból dolgozva adnának választ az ügyfelek kérdéseire, kéréseire. Sőt, a felmérésben részt vevők 18% kizárólag ezt a forrást használná, megkerülve a gyárak bürokratikus, lassú, pontatlan rendszereit.
„…kommunikáció és adatcsere folyamatok hatékonyságának, gyorsaságának növelése ennél is sürgetőbb…”
A legtöbb termelő vállalat a fejlesztéseket a termelőgépek, vagy a termelési rendszer átalakításában látja. A kutatások azonban azt mutatják, hogy a vevők számára a velük való kapcsolattartás, kommunikáció és adatcsere folyamatok hatékonyságának, gyorsaságának növelése ennél is sürgetőbb. Ugyanis a fejlesztések ezen területeken szinte meg sem indultak.
Azok a tevékenységek, amikkel a vevő közvetlenül találkozik, mint értékesítés, költség és időkalkuláció, árajánlat készítés a kard élén táncolnak.
Az elmúlt időszak tapasztalatai nyomán megállapítható, hogy a vevői igények és a gyárüzemek front office-ai által kínált lehetőségek közötti távolság egyre nő, ami egyre több feszültség forrása.
Ezen területek rendkívül hatékony együttműködést kívánnak a folyamatban részt vevőktől, és egy olyan biztonságos adatbázist, ami nem csak kiszolgálja, hanem meg is védi őket az egyre gyakoribb kibertámadásoktól.
„…működési nehézségekben egyes cégek hatalmas lehetőséget láttak meg.”
Érdemes tudni, hogy a kialakult helyzetben, azaz az ügyfelek és a velük kapcsolatot tartó részlegek közötti működési nehézségekben egyes cégek hatalmas lehetőséget láttak meg.
Az óceán túloldalán dollármilliárdos költségekből kerültek megvételre vásárlói adatbázisok, vagy ügyfelek szerzésére lehetőséget nyújtó online felületek.
Az előrelátó befektetők időt, pénzt és energiát nem kímélve igyekeznek feltölteni a kereslet és kínálat között kialakult szakadékot.
A termeléssel foglalkozó vállalatok számára az Ipar 4.0 kétélű fegyver.
Termelési folyamataik átláthatósága, hatékonysága, fejleszthetősége korábban nem ismert módon javult.
Másrészről a fejlődés szükségessége az egyes területeken sokkal gyorsabb ütemben növekszik, mint ahogy az megvalósítható lenne. Legalábbis, ha az eddigi módon végzik a fejlesztést.
A kérdés, hogy a milliárdokat befektető csoportok adatbázisai Európában is elterjednek, ezzel függővé téve a gyárak működését, vagy a termelő vállalatok az utolsó pillanatot megragadva ügyfeleik igényeihez igazítják saját működésüket?!
„…az elvárás a zökkenőmentes, digitális vásárlási élmény biztosítása.”
Tekintve, hogy a gyárak és a vásárlóik kapcsolata rendszeres, az elvárás a zökkenőmentes, digitális vásárlási élmény biztosítása. Gyorsan.
A vevők kiszolgálását végző irodák digitalizációjával, majd a folyamatok automatizálásával csökkentik az átfutási időt, minimalizálják a hibalehetőséget és állandó teszik az ügyfelekkel való kommunikáció minőségét.
Olyan központi, hálózati erőforrásra van szükségük, amellyel jobb eséllyel felelnek meg a piac elvárásainak.
Ennek megteremtéséhez pedig a következőkre kell figyelemmel lenni:
- Biztonságos, felhő alapú közös adatbázis, gyors eléréssel, ami gyors reagálást tesz lehetővé.
- Gyors keresési lehetőség az információk között. Az archiv fájlok külön tárolása, kereshetősége.
- Együttműködést, biztonságos és gyors kommunikációt biztosító eszközök, külön szoftver használata nélkül. PDF fájlok készítését, módosítását és bennük való időbélyegek és megjegyzések elhelyezését biztosító modul.
- Adatelemzés hatalmas mennyiségű adat közt, hatékonyan. Képesnek kell lennie továbbá rangsorolni az ajánlatokat, hogy a nyereségi ráta a legmagasabb legyen.
A múltbéli adatok elemzésével korábbi hibákat kizárhatóvá kell tudjon tenni, illetve meg kell tudja mutatni az egyes vevői igények kielégítésének költségeit, költség összefüggéseit.
A rendszernek, aminek a működését értelemszerűen egy szoftver fogja össze, könnyen használhatónak, átláthatónak kell lenni, hogy az új belépő vagy nehezen tanuló kollégák számára se okozzon gondot a használata. Ez hatalmas kihívás, mert óriási tudást, hatalmas adat tömeget kezel, gyorsan, hatékonyan.
Fontos továbbá, hogy felkészültnek kell lennie a jövő kihívásaira. Ha egy megoldás csak a ma problémáját tudja kezelni, az hónapokon belül elavulttá válik. Ha a rendszer fejlesztését támogató csapat fejlesztői tevékenysége nem követi a vevői igények egyre gyorsuló változását, akkor nem megoldásról, cak ideiglenes tűzoltásról van szó.
A kihívás emberi oldala, amikor is a 30 éves megszokások, rossz beidegződések rabja, Piri néni felveszi a lépést az új idők megváltozott kihívásaival, hogy régi és új kedves ügyfeleinek villámgyors és pontos válaszokat, ajánlatokat küldjön, egy ennél sokkal nehezebb és bizonytalanságokkal telibb téma.
Szerző: Sipos Ádám