Ha te tulajdonosa vagy vezetője vagy egy CNC üzemnek, tudnod kell, mitől különleges vagy értékes a cég, amit vezetsz. Mi az a jellemző, amitől kiemelkedik az egyre szaporodó vállalkozások közül? És talán még fontosabb: Hogyan lehet ezt a jellemzőt tovább erősíteni? Éppen itt az ideje elgondolkodni azon, hogy miként látja és értékeli a piac az üzemet és vállalkozást még azelőtt, hogy a konkurencia ezt megtéve fölé kerekedik, vagy egy vevő jelölt elpártol. Ami egy vállalkozást kiemelkedően jól teljesítővé tesz, az az átlátható és stabil folyamatok, a kapcsolatok és a megfelelő szervezeti kultúra. Ezek pedig hosszú évek alatt épülnek ki, vagy változnak meg.

A részleteket elemezve azonban megtalálható néhány olyan fontos kisebb lépés, amiket megtéve komoly eredmény érhető el a versenyképesség, a hosszú távú versenyelőny megtartása, vagy a cég piaci értékének növelése felé. Léteznek bár olyan konferenciák, amik termelő cégeket megszólítva érintik a témát, de a CNC forgácsolás és fémmegmunkálás sajátosságai meglehetősen speciálissá teszik ezt a területet nem csak szakmai, de még egyéb általános, vállalkozás vezetési és fejlesztési területeken is. Nagyon hasznos és építő lehet olyan szervezetekkel felvenni a kapcsolatot, akik belelátnak sok hasonló profilú vállalkozás mindennapjaiba különböző területeken. Ilyenek a szerszám és gép értékesítők, de azok is, akik nem eladnak, hanem vesznek ezektől a cégektől, vagy éppen pénzügyi feladatok megoldásában nyújtanak nekik támogatást.
A magas bevétel sajnos nem árul el sokat egy cégről. A bevétel ellenére is lehet egy vállalkozás még veszteséges is. A bevételek, a kiadások, az adózás előtt és utáni eredmény ismerete hasznos, és sokat mondó, azonban nem minden. Egy vállalkozás eladási ára nagyban múlik a jelenlegi és jövőbeni teljesítőképességén, és a fejlődés lehetőségén is.
A kérdés tehát, hogy mitől lehet jó vétel egy CNC üzem, vagy mit kell tenni ahhoz, hogy jó üzletnek számítson megvenni egy üzemet.
- 1 – Vásárlók hűsége.
Az új tulajdonos számolhat-e a jelenlegi ügyfelekkel való munka folytatására? A létező szerződések részben választ adhatnak a kérdésre, de nagyon sok üzem nem hosszútávú megbízási szerződések alapján működik. Ebben az esetben a korábbi munkák részletes elemzése, vevőkapcsolatok feltárása, és a jövőbeni tervek megismerése adhat választ. Az biztos, hogy a vevő számára a tulajdonos személye, vagy kiléte nem feltétlen fontos, amíg az ár, a minőség és a szállítási határidő legalább olyan jó mint korábban. De a tulajdonosváltás könnyen hatással lehet ezekre.
- 2 – Következetes és hiteles pénzügyi adatok
Egy kiemelkedő év sajnos nem kellő érv egy cég megvásárlása mellett. Bizalmat az ébreszt, ha egy vállalat következetesen nyereséget és némi fejlődést is mutat. A kiugró évek még elbizonytalanodásra is adhatnak okot.

- 3 – Több lábon állás
Az előbbit folytatva, egy kiemelkedő év könnyen következhet egyetlen vevővel folytatott projekt kivitelezéséből. Ennek azonban az a veszélye, hogy ezen vevő elvesztése azonnal negatívba fordíthatja a cég mutatóit. De hasonló veszélyt jelenthet az is, ha egy fémmegmunkáló egyetlen iparágba szállít. Példa volt erre a 2008-as autóipari lassulás, amikor is sok, ezen iparágra támaszkodó, más időkben kiválóan teljesítő üzem veszteséges lett, vagy nagyon nagy árat fizetett az ún. egy lábon állásért. Az ilyen cégek egyszerűen sebezhetők.
- 4 – A tulajdonos szerepe
A felsoroltak közül a legtöbbet elmondó jellemző. Kevesen akarnak ugyanis munkahelyet vásárolni maguknak, indokolatlanul magas felelősséggel. A legjobb tehát, ha a vállalkozás mindennapjainak zökkenőmentes működéséhez nincs, vagy alig van szükség a tulajdonosra. Jellemző a forgácsoló kisvállalkozásokra például, hogy a tulajdonos részt vesz a program írásában, talán még a gépbeállításban is, vagy épp a műveleti sorrend kidolgozásában. Azonban ha ez így van, az eladni kívánt cég “bónuszként” számos meglepetés feladattal is szolgál az új tulajdonosnak. A kérdés tehát, hogy mi történik, ha a tulajdonos két hétre nyaralni megy? Folytatódnak a megkezdett folyamatok, esetleg újak is elindulnak, vagy összedől a kártyavár?

- 5 – Következetes folyamatok a cégben
Ezen jellemző kiértékelésekor a cél megállapítani, hogy a vállalkozás remélhetőleg jó teljesítményét jól meghatározott, definiált folyamatokból álló, átlátható és mindenki által ismert rendszerben hozzák létre, vagy a szakemberek tapasztalata, szokásai és a köztük lévő “kémia” eredményezi.
Előbbi hatalmas előnye, hogy mérhető, sőt általában mérve van, fejleszthető és adaptálható más, hasonló rendszerbe is. Utóbbi hatalmas veszélye, hogy a személyi állomány változása, vagy egy új rendszerbe való bekerülés hatalmas negatív változást hoz. A tacit tudás nem beépítése más működő egységbe nem, vagy csak nagyon sok idő alatt lehetséges, de bizonytalan.
A kérdést eldöntheti, hogy végez-e a vizsgált cég bármi adatgyűjtést és rendszeres elemzést a vállalat tevékenységéről.
- 6 – Minőségügyi tanúsítványok
A folyamatok következetességének, kiszámíthatóságának és midnezekből adódóan megbízhatóan magas eredményeknek az egyik jele például az ISO tanúsítás. Az általános, ISO 9001 -nél az ipar specifikus, például repülőgépipari vagy orvosipari ISO tanúsítás még értékesebb, mert ezek követelményei is magasabbak.
- 7 – Vállalatirányítási rendszer használata
A folyamatok helyességének, átgondoltságának, mérhetőségének és fejleszthetőségének újabb jellemzője. Igaz az is, hogy sok üzem használ valamilyen erőforrás tervező szoftvert, de nem biztos, hogy hatékonyan. A kérdés például, hogy vannak-e utókalkulációk, vagy kiértékelik-e azokat az ajánlatokat, amiket a vevő végül nem fogad el? Illetve, hogy ha az éppen zajló folyamatok riportálva vannak, azok megegyeznek-e a valósággal.
Sok üzem inkább számlázásra és készletkezelésre fejlesztett szoftvert használ, és még ha lenne is lehetőség a gyártási folyamat követésére és mérésére, azok háttérbe szorulnak.

- 8 – Belső oktatás kultúrája
Az új tulajdonos nyilvánvalóan élvezni fogja a szerszámgépek, szerszámok, készülékek vagy az épület nyújtotta előnyöket. De vajon hosszú távon profitálhat a szervezet tagjainak tudásából? A válasz akkor és csak akkor egyértelmű igen, ha a szervezeti kultúra része az, hogy a különböző területen és tapasztalattal bíró kollégák rendszeresen képzik az új, vagy hiányosságokkal küzdő tagokat.
- 9 – Csontvázak a szekrényben
Nincs olyan vállalat, aminek a múltjában ne lenne olyan döntés vagy intézkedés aminek rövid vagy hosszabb távú káros hatása éppen érződne. Ha ez az adásvétel kései szakaszában derül ki, az olyan mértékű bizalomvesztést is okozhat, ami megszakítja a folyamatot. Ilyen lehet egy nem megfelelő szoftver megvásárlása, aminek hibáira későn derült fény, vagy egy bizonytalan megtérülésű beruházás.

- 10 – Időzítés
Az emberi természetből fakadóan, amikor jól megy az üzlet, nem akarjuk eladni. A rosszabb időkben viszont az eladási szándék megvan ugyan, de a piac jelentősen kevesebbre értékeli a vállalkozást. Éppen ezért fontos olyan üzletet építeni, ami nem csak a rövid távú üzleti célok gyors elérését célozza, hanem a vállalkozás értékét növeli hosszú távon. Könnyen lehet ugyanis egy rosszul felépített cég a tulajdonos börtöne, amiből nem tud kilépni. Eladni akkor érdemes, mikor a cég mutatói és kultúrája a csúcson van. Ahhoz pedig, hogy ott legyen évek következetes és kemény munkája szükséges. Viszont ha ez megvan, akkor a vállalkozás valóban képes szabadságot is jelenteni a megélhetés mellett, és nem csupán megoldandó problémák végtelen sorát.

- 10+1 – Értékálló és mindenki által elismert szerszámgépek
A szerszámgép vásárlása minden fémmegmunkáló üzem számára a fejlődést jelenti. Nehéz döntés, aminek során az anyagi lehetőségeket, a műszaki elvárásokat és a sok hangzatos ígéretet olyan módon kell összefésülni, hogy a vége profitot jelentsen. Azt a legtöbben figyelembe veszik, hogy az újonnan beszerzésre kerülő szerszámgép gyorsabb, könnyebben kezelhetőbb, vagy nagyobb legyen, mint a korábbiak. Tehát valamilyen módon többet tudjon, bővítse a vállalkozás technikai lehetőségeit. Az automatizálás megvalósíthatósága is egyre jellemzőbb szempont. De érdemes figyelni arra is, hogy a beszerzett gép a piac által elismert, tartós és értékálló legyen. Ezt jellemzően a tradicionális gépgyártók tudják. A hazai piacon fontos az is, hogy a képviselet nagy múltú, de legalábbis nagyon ígéretes legyen, hiszen ezeknek a gépeknek, és itt valóban csak a prémiumról beszélek, 10-15 évig is tudniuk kell a dolgukat. Az erős „support”, a szervíz támogatás és a “jó név” nagyon erős érv a cég megvásárlása mellett. A jó gép ebből a szempontból is hosszútávú befektetés.
Szerző: GépészPresszó