ULM repüléstan – kiemelkedő emberi és műszaki teljesítmény
Ha repülés és kiemelkedő teljesítmény, akkor TopSolid. A GépészPresszón több alkalommal számoltam már be valamilyen rekordról, embert próbáló feladat sikeres végrehajtásáról a TopSolid vonatkozásában. Most sem tehetek másképp.
Jean-Claude Quenault és Blaise Boucher nevéhez köthető egy világrekord, amihez az említett szoftver jelentősen hozzájárult. A több mint kilencszáz kilométeres sárkányrepülési világrekord megdöntéséhez alkalmas sárkányrepülő átalakítását ugyanis a TopSolid CAD CAM PDM rendszer támogatásával vitték véghez.
Szó szerint idézve a kapcsolódó híreket:
“2020 Júlus 11-én reggel 5 óra 45 perckor két ultrakönnyű motoros repülő, vagy ha úgy tetszik ULM szállt fel a franciaországi Dunkerque Les Mores klubjából.”
A város polgármestere által hitelesített rekordkísérlet során a repülő eszköz száraz súlya nem haladhatta meg a 120 kg-ot. A repülést a 12 éves kora óta repülés-rajongó Jean-Claude Quenault végezte. A nem mellesleg kiváló sportember a 907 km távolságra lévő Oloron-Sainte-Marie várost vette célba.
A rekord felállításában Blaise Boucher-nek is szerepe volt, aki barátja és társa is a pilótának. Blaise szintén a francia gyártmányú Ellipse ULM repülőgéppel csinálta végig a távot.
A cél egy 32 éves, 10 hónapos és 21 napos világrekord megdöntése volt, amit Patricia Taillebresse állított fel még 1987-ben 811 km-es táv repülésével, hasonlóan ultrakönnyű repülőt használva.
Az egyébként kockázatos és bátor vállalkozásra az Ellipse menedzsere, Jean-Marc Rousselet bátorította a résztvevőket.
Jean-Claude Quenault elmondta, hogy két éve gondolkodott a kísérlet végrehajtásán, mielőtt belevágott. A döntő pillanat pedig akkor jött el, mikor érezte maga körül azt a csapatot, akik képesek műszakilag és mentálisan is támogatni őt.
Az összeállt csapat aztán megkezdte a felkészülést. A sikerhez természetesen nem csak megfelelő repülő, és időjárás kellettek. Szükség volt jó állóképességre, és a 2019-es csalódás feldologzására, a megfelelő következtetések levonására is.
Az akkor emberi tényezők miatt 443 km után megszakadt kísérlet hasznos tanulságként szolgált, amiből érdemes volt építkezni.
A felszállást követő tizenkettedik óra harmadik percében aztán a két ULM sikeres leszállást hajtott végre a célként kijelölt repülőtéren.
“250 ccm-es, 35 LE-s négyütemű Swissauto motorral hajtott E-Props légcsavarokat használtunk, illetve MysticCX szárnyakat. Az egyetlen módosítást, amiben eltértünk a szabvány ULM-ektől a két plusz üzemanyag tartály jelentette, amivel 55 liter üzemanyag többlethez jutottunk.” – magyarázza Blaise Bouchet.
A Franciaországot átszelő kísérleti repülés átlagsebessége 75 km/h volt, és az üzemanyag fogyasztási rekord megdöntését is célozta.
A TopSolid része a sikerben
Az egyébként sok műszaki kihívást rejtő francia rekordkísérletből nem hiányozhatott a TopSolid sem, tekintve hogy a szoftverben rejlő hatalmas tudás nagyban hozzájárult a biztonság és a hatékonyság növeléséhez.
“Jól ismerem a TopSolidban rejlő potenciálokat, amik egy jelentős részét használom a mindennapi munkám során is” – mondta Jean-Claude Quenault, a Dubois csoport tervező irodájának egyik tervezője, könnyűipari szakember, aki magánszemélyeknek és cégeknek tervez faipari bútorokat, dekorációs elemeket az egészen egyszerűtől a teljesen elképesztőig. A TopSolid’ Design, TopSolid’ Cam és TopSolid’ Wood modulokban mozog igazán otthonosan, amelyekkel egyedi, új és használt bútorokat, dekorációs tárgyakat, tervez a hobbi pilóta.
“A TopSolid rugalmassága, vizuális megközelítése, szabványelemtára, és a felhasználóbarát platform nagyban hozzájárul a szoftverrel való munka hatékonyságának maximalizálásához. Egy szoftver, amivel öröm dolgozni, és élmény tanulni. Így tehát egyértelmű volt számomra, hogy a rekordhoz szükséges technikai háttér szoftveres szükségleteit a TopSoliddal valósítjuk meg. És a partnereim mögém álltak ebben.” – tette hozzá Jean-Claude Quenault.
A TopSolid kétségkívül nagyban hozzátett a két ULM fejlesztéséhez.
“A TopSolid’ Design tette lehetővé a gép burkolatainak, és a rendkívül fontos műszerek konzolainak a tervezését.” – magyarázta Jean-Claude Quenault, majd folytatta. “A Szoftver tökéletesen alkalmas gépészeti tervezések megvalósítására a fémiparban. A gyors vázlatkészítés és az egyszerű standard komponens létrehozás gyorssá teszi a munkát például a burkolat elemek tervezése során. De talán ennél is fontosabb, hogy jól kezeli a fejlesztési folyamat kötelező velejárójaként felfogható állandó változtatásokat a tervezésben.” A tartalék üzemanyag tartályok tervezéséhez is használták a TopSolid’ Design modult. “A TopSolid a burkolatok tervezésénél figyelembe vette a lemezalakítás sajátosságait mint karimák, élmentes hajlítások, sarok bordák, ez pedig nem csak aerodinamikai szempontból volt fontos számunkra, de esztétikai szerepet is játszott.
A TopSolid szoftver integráltságának legnagyobb előnye, hogy a CAD és CAM modulok közti átjárás teljesen zökkenőmentes, ez pedig nagyban könnyítette a tervezett alkatrészek gyártását.” – mondta el büszkén Jean-Claude Quenault.
Sportemberekre jellemző módon a két pilóta bár elégedett, újabb célt tűztek ki maguk elé. Ez pedig a kerek 1000 km-es távolság megtétele. A kihívás leküzdéséhez szükséges határátlépés engedélyeztetése folyamatban van. A kérdés, hogy maradt-e a két ULM repülő valamelyikében legalább 15 liter üzemanyag, ami további 4 óra biztonságos repülést tesz lehetővé?
A TopSolid szoftver hazai forgalmazását a CAD-CADM Solutions Kft. végzi.
Forrás: TopSolid