A vékony falú, nem körszimmetrikus alkatrészek megfogása, esetleg a nagy sebességnél fellépő szorítóerő csökkenés, a rugalmas megfogási rendszer igénye mind olyan tényezők, amelyek kihívássá teszik az esztergályosok mindennapjait. A kihívás akkor válik problémává, amikor megoldáshoz vezető út megtalálása a hatékonyság rovására megy. Az SMW SJL tokmány a fent sorolt szakmai próbatételekre nyújt megoldást, miközben alacsony karbantartási igényt és az alkatrész pozícióját ellenőrizni hivatott felfekvés figyelést is kínál.

A gyártás világa globális megújuláson megy keresztül, ahol is a fejlesztések dinamikája korábban nem tapasztalt mértéket ölt, az irányok pedig néha éles fordulatot is vehetnek.
Mostanra azonban kirajzolódnak jellemző trendek, olyan utak, amik nagy valószínűséggel a legjobb eredményt hozzák a vevőknek.
A gyártási folyamatok biztonsága és kiszámíthatósága, valamint a konstans magas minőség, azaz a vevői műszaki és esztétikai elvárásoknak való megfelelés elég fontossá vált ahhoz, hogy a költséghatékonynak tűnő drága kompromisszumok helyett hosszú távon megbízható, és a szó legjobb értelmében vett olcsó megoldásokat alkalmazzanak a vállalatok.

Az automatizálás, robotizálás igénye a legtöbb cégnél már felmerült, és a jövőre vonatkozó minden fejlesztés specifikálása tartalmaz olyan elemeket, amelyek ezt szolgálják. Ez vonatkozik a CNC gépeken történő munkadarab megfogásokra is.
A következő szempontok teljesülése szolgálja a termelési hatékonyság indirekt támogatását:
- ☛ univerzalitás – azaz készülékcsere nélküli munkadarabok közti váltás
- ☛ alacsony karbantartás – nem vesz el időt és nem okoz gondot az elmaradása
- ☛ vékony falú alkatrészek – a deformáció úgy kerülhető el, ha a lehető legjobban körülöleli az alkatrészt – ami sok esetben csak egyedi szegmens pofákkal érhető el
- ☛ nem körszimmetrikus alkatrészek megfogása készülékcsere nélkül
- ☛ munkadarab pozíció ellenőrzés
- ☛ a szükséges módosítások, beállítások gyors és egyértelmű elvégzése
Az SMW SJL tokmány hat pofája megfelelően képes eloszlatni a szorítóerőt, ráadásul centrifugális erő kompenzációval is rendelkezik, így a vele való munkavégzés biztonsági faktora magasabb. A teljesen szigetelt kivitelének köszönhetően minimális odafigyelést igényel, ami a legnagyobb termelési hajtásba való eredményes szereplését segíti.
Műszaki adatok
Az SJL sorozat 225 mm és 400 mm-es tokmány átmérő között érhető el. A pofák lökete 6, 8 és 11 mm, mérettől függően.
A nem szabályos kör alakú alkatrészek esetén a pofák kiegyenlítő képessége 1 és 2.5 mm között van.
A legnagyobb szorító erő 45 kN és 90 kN között van. És amíg a legkisebb tokmány súlya mindössze 26 kg, 400-as kivitel már 136 kg.
A tokmány felépítése
A tokmánypofák horony + nyelv rendszerűek és metrikus 60 fokos recézettek is lehetnek, ami gyors beállítást tesz lehetővé. Emellett csak néhány olyan dolog van, amire figyelni kell a felhasználónak a beállításkor.
A munkadarab felfekvésének figyelésére középen és a szorító pofák között is képes.
Ezen felül egy beállító csavar segítségével állítható be, hogy a hat pofa önközpontozó módban legyen használva, vagy a 2+2+2 -es kiegyenlítő módban.
Szorítás központban

Az általános tokmányokhoz hasonlóan a pofák mind a középpont felé mozdulnak, azonos mértékben. A hat pofa 60 fokonként elhelyezve sokkal nagyobb felületen szorít, így a vékony falú, vagy deformációra hajlamos alkatrészeknél is hatékonyabb a három pofás változatoknál.
Természetesen azoknál az alkalmazásoknál is stabilabb, merevebb megfogást biztosít, melyek nem hajlamosak geometriai torzulásra.
Tökéletesen alkalmas a második operációs műveletekhez történő megfogásra.
A szorítás kiegyenlítése

A hat pofa páronként képes kiegyenlíteni a munkadarab szabálytalanságát úgy, hogy a pofákközti szorítóerő azonosan oszlik el.
Tökéletesen alkalmas nyers munkadarabok merev megfogására.

Az SJL tokmányok telepítésének lépései
A telepítés helyessége meghatározza a későbbi használhatóságot is, tehát itt semmilyen hiba nem fér bele. A telepítés elvégzését lehetőség szerint szakember, de legalábbis szakavatott hozzáértő végezze.
- Főorsó homlok ellenőrzése – a homlok vagy az adapter ütése legfeljebb 5 mikron lehet. Ennél nagyobb ütése esetén a tokmány nem éri el a gyári pontosságát.
- Az axiális irányú felületek felfekvésének, illetve fel nem fekvésének ellenőrzése. Ha ezek nem megfelelőek, a tokmány nem lesz a helyén, stabilitása nem éri el a kívánt szintet.
- A tokmány szerelésénél a meghúzó hengernek nyitott, a tokmánynak zárt állásban kell lenni. A menetek és az illesztő felületek vékony korrózió álló bevonatot kell, hogy kapjanak valamilyen kenőanyag formájában.
- A tokmány rögzítése megfelelő hosszúságú és szakítószilárdságú csavarokkal kell végezni. Utóbbi 12.9-es kell, hogy legyen.
- A tokmány jellemzően kenőanyag nélkül kerül leszállításra, ezért azt fel kell tölteni. A használható kenőanyag minősége és mennyisége kritikus, garanciális feltétel.
- Ellenőrzés nélkül a tokmány azonnali használatba vétele nem javasolt. A tokmánypofák könnyű mozgathatósága, a szorítóerő és a pofa löketeinek ellenőrzése meg kell, hogy előzze az első használatot.
Centrifugális erő kompenzálás
Az elért orsófordulattal csökkenő szorítóerő a fizika alap összefüggéseinek egyenes ági következménye, amitől mégsem szükségszerű szenvedni az esztergálás során.
Az SMW mechanikus centrifugális erő kompenzálási módszere ugyanis egyszerű, de megbízható és bizonyítottan működő ellenszere.

A legnagyobb, SJL-290 -es tokmány esetén az elérhető legnagyobb szorítóerő 65kN, ami a maixmális 3200-as fordulatot elérve kb 30%-kal csökken.

Az arány hasonló a legkisebb, SJL-225 -ös tokmánynál is, ahol a maximális 45,38kN-os szorítóerő elérve a tokmány legnagyobb fordulatát 32-re csökken.
Használat előtti ellenőrző lista
A pofák
- ☛ Megfelelően rögzítettek a tokmánypofák
- ☛ Szorító csavarok nyomatékkulccsal ellenőrizve lettek
- ☛ A pofákat rögzítő csavarok és a munkadarab szorítási átmérő közel azonosak
- ☛ Megfelelő a pofák lökete
A szorítást végző hidraulika rendszer nyomása
- ☛ A hidraulika rendszerben lévő nyomás által létrejött szorítóerő megfelel a pofákon feltüntetett értéknek
Orsósebesség
- ☛ A CNC programban definiált orsósebesség nem lépi túl, a tokmányra illetve a pofákra megadott legnagyobb értéket
Kiegyensúlyozatlanság
- ☛ Megfigyelhető kiegyensúlyozatlanság a rendszerben, ami vibrációt ébreszt
- ☛ A fordulat növelése vagy a beállítás újbóli elvégzése szükséges
Olajszint
- ☛ Megfelelő az olaj szintje és minősége a rendszerben
A tokmány minimális karbantartási igénye nem jelenti azt, hogy teljesen el lehet hanyagolni azt. A szükséges ellenőrzések és apró beavatkozások nélkül a tokmány szorító ereje, ismétlési pontossága drasztikusan csökkenhet, ami eleinte bizonytalan gyártási minőséghez vezet, majd a készülék visszafordíthatatlan károsodását és folyamatos selejt gyártást eredményez.
A tokmányban lévő olaj szivárgásának ellenőrzését naponta érdemes megtenni, az olajszintet pedig még akkor is javasolt hetente vizsgálni, ha nem tapasztalható olajfolyás. A tokmány külső tisztításának elvégzése is heti rendszerességgel javasolt, míg a szorítóerő vizsgálata havonta, hacsak nem mutatkozik a szorítóerő csökkenésére utaló jel. A tömítések, kopó alkatrészek és az olaj teljes cseréje évente minimum egyszer meg kell, hogy történjen.
Az SMW professzionális munkadarab megfogásait a HÓD Industrial Solutions Kft.-nél érheti el.
Szerző: Sipos Ádám