Hibás döntés, téves vásárlás, várakozásoktól elmaradó eredmény. Minden üzemben előfordul hasonló. A különbség jó és kevésbé jó vezetés között, hogy méri-e a döntések következményeit, elemzi-e őket, illetve tanul-e az előforduló hibákból.
Ha igen, a rosszul meghozott döntések száma az évek alatt csökken.
Ha nem, a szervezet megszokja és megtanul élni vele, de a fejlődést hátráltatja.
A ragaszkodás csapdája
A ragaszkodás elveszi az ismeretlenben rejlő lehetőségek megismerésének lehetőségét
A legtöbb, például forgácsolással foglalkozó üzem, de itt említhetnénk lemezmegmunkálást, hegesztést stb., időszerűen vásárol új gépeket.
A beszerzés oka lehet kapacitás növelés, vagy egy már gazdaságosan nem üzemeltethető elavult berendezés cseréje is. A döntést nagyon sok szempont befolyásolja, amik közül a technikai és gazdasági szempontok szoktak előtérbe kerülni.
De a valóság az, hogy az érzelmi tényezők súlya személyiségenként eltérő ugyan, mégis minden esetben meghatározó.
Amikor egy bevált, de elavult, elöregedett vagy elhasználódott eszköz kerül lecserélésre, vagy már a meglévők mellé egy következő vásárlása a cél, kézen fekvőnek tűnik, hogy azonos típust, legfeljebb több szoftveres opcióval, vagy egy-egy plusz fejlesztéssel vásároljon az üzem.
A döntést számos racionálisnak tűnő érv erősíti. Például az eszköz használatához szükséges ismeret megléte.
A berendezés működtetéséhez kellő eszközök, segédberendezések beszerzési forrásainak ismerete.
Vagy a már bejáratott szervíz és mérnöki támogató csapattal kialakított kapcsolat.
Tudni kell azonban az aktuális géppark hátrányait vagy gyengeségeit is. Érdemes időről időre felmérni a konkurencia szolgáltatásait, termékeit és árait. Ezzel néhány, eddig nem ismert előnyük is fókuszba kerülhet, vagy csak jó alku alap lesz a már meglévő beszállítóval folytatott tárgyalás során. Egy új márka bevezetése az üzembe sok tervezést, időt és energiát igényel. Nem mellesleg rugalmas, új tudásra nyitott szakembereket is.
Erre lehet megoldás egy már bevált márka magasabb kategóriájú termékének a megvásárlása. Nem törvényszerű, de gyakran előfordul, hogy a belépő kategória teteje, és a felső kategória alja árban nagyon közel van egymáshoz.
A magasabb kategóriáról, ha forgácsoló gépről van szó, mindig elmondható, hogy merevebb, pontosabb, és jobban viseli a 7/24 igénybevételt is.
A vásárlás pillanatában nem elérhető opciók egy része később is megvásárolható, amikor a vállalkozás kiheverte a beszerzés okozta anyagi sebeket, vagy a termelés szükségessé teszi a fejlesztést.
Az elvárások egyensúlya az esztergálásban

“..az üzem logisztikai terhei, mint anyagmozgatás, pakolás eltűnnek.”
Új, jellemzően eszterga gép vásárlásának velejáró dilemmája, hogy hány tengellyel rendelkezzen a gép.
Azt talán ki lehet jelenteni, hogy egy-egy kirívó esettől eltekintve, amikor rendkívül specifikus feladatra fix tudású gépet keres a vállalat, a hajtott szerszám és C tengely opciói szinte kötelezők.
Mire elég a C tengely és hajtott szerszám egy eszterga esetén?
Furatkörön történő palást furatok készítésére, feltéve, hogy a furat középpontja az alkatrész forgástengelyén keresztül mutat, homlok irányú furatok készítésére. Számos lapolási feladatra, és bizonyos kompromisszumokkal horony készítésre is.
Az ellenorsó egy rendkívül hasznos dolog, mert segítségével az alkatrész első és második operációja is elkészíthető anélkül, hogy emberi vagy robot beavatkozásra lenne szükség.
A dilemma itt hogy ellenorsó, vagy szegnyereg kerüljön a csomagba. A tengely jellegű alkatrészek szegnyereggel való támasztása sok esetben indokolt. Növeli a memgunkálás stabilitását, az elkészült alkatrész pontosságát, felületi minőségét. Nem utolsó sorban a forgácsolásban részt vevő szerszámok éltartamát.
De a szegnyereg lehetősége kizárja az ellenorsót, így az alkatrészt forgatni kell a készre munkáláshoz.
(Egyes gyártók gépen belüli automatizálási megoldásai megoldják a problémát. Részletek itt.)
Egy másik, a fenti problémát megoldani hivatott megoldás, az ún. hibrid készülék alkalmazása, ami támasztani is képes.
A gép vásárlása során azonban kellően körül kell járni a gépoldalról szükséges opciókat.
Javasolt az ellenorsó tetszőleges W pozícióban történő rögzítésének lehetőségét biztosítani.
Az Y tengely a torta habja CNC eszterga gépek esetén. Ezzel tulajdonképpen minden alkatrész elkészíthetővé válik.
És ha minden fenti opció szerepel, annak nem csak az az előnye, hogy a gép képes a feladatot készre elvégezni. Hanem az is, hogy az üzem logisztikai terhei, mint anyagmozgatás, pakolás eltűnnek. Az üzem gyártás ütemezése számára a feladat elvégzéséhez csak egy géppel kell számolni, és kevesebb dolgozóval.
Az alkatrészek gyártásának beállítási hiba lehetősége is jóval kevesebb.
Főnyeremény – gondolhatnánk.
A kompromisszum
A hajtott szerszámok teljesítménye és fordulata jóval elmarad az olcsó kategóriás megmunkáló központokétól is, így ugyanazt a feladatot kevésbé hatékonyan végzik.
Az Y tengely a legtöbb ferdeágyas eszterga gépek esetén Az X tengelyre szerelt kiegészítő tengely, ami nem 90 fokot zár be vele. Így működés közben az X és a kiegészítő tengely együttes mozgása adja ki a fizikai Y tengelyt. Ennek hátránya, hogy az Y löket nem minden X pozícióban azonos, vagy eléggé limitált.
A minden tudást birtokló (Y,C,W) eszterga központok bekerülési költsége sokkal magasabb egy jó alap tudású, hajtott szerszámos gép áránál.
Ezt azt jelenti, hogy a megtérülési kalkulációk eredményei egészen más módon alakulnak.
Azt pedig, hogy az üzem által kiszolgált piac ezt megfizeti-e vagy sem, csak ők tudják. Vagy ők sem minden esetben.
Az utolsó hátránya, amiről ritkán esik szó, az a gép sérülékenysége. Az Y tengellel szerelt gépek egy esetleges ütközésre sokkal érzékenyebben reagálnak, és a javításhoz szükséges idő is több. Hosszabb időre esik ki a termelésből és több lesz a szervízköltsége is. Az Y tengelyes gépek programozása valamivel bonyolultabb, az ilyen gépek kezelése is fokozza a kihívás szintjét. Erre persze megoldás egy jó szoftver.
A High-Tech világ vakító csillogása és bukása?!
“..a vállalkozás életszakaszának a jelentősége hatalmas szerepet kap..”
Ha nem is sok vállalkozó kedvű ember indít gépészeti témában termelő vállalkozást, vagy gyártó céget, azért akad.
Hatalmas kihívással néznek szembe, amire az első percekben nem igazán vannak felkészülve.
A szakmájukat magas szinten művelik.
A műszaki partnerekkel megtanultak tárgyalni, és a könyvelő kéréseit is teljesítik.
A munka egyre több, és a kezdeti lelkesedés elszálltával, valamint a családi feszültségek kiéleződésével az első alkalmazott felvétele esedékessé válik.
És itt jön a hatalmas kérdés, amivel a műszaki világ sales-esei vakítják az érdeklődőket.
Legyen-e robot?
A robotizáció megérkezett, bizonyított, és gyors ütemben hódít.
A robotok árai összehasonlítva a dolgozók költségeivel nem magasak. A robotok megbízhatók, üzembiztosak, pontosak. Működésük jól kalkulálható, a megtérülés szinte garantált. És mindez alapján tökéletes választásnak tűnnek.
A probléma azzal van, hogy amíg egy ember van csupán az üzemben, és 1-2 gép, plusz egy robottal hatalmas mennyiségű feladat is érkezik a műhely padlójára.
Minden munkára az alkalmas megfogókkal fel kell szerelni, be kell tanítani, néhány próbát kell tenni vele, majd időnként ellenőrizni.
Eközben a többi gép áll.
És itt a vállalkozás életszakaszának a jelentősége hatalmas szerepet kap.
Amíg nincs egy felépített rendszer, stabil csapat magas szakmai tudással, megfelelő számú gép, addig a robotizálás elhamarkodott lépés, ami plusz terheket hoz ugyan, de valódi eredményeket nem.
Az első robot érkezését meg kell előznie annak, hogy a csapat zökkenőmentesen képes leküzdeni a gyártás, logisztika, kommunikáció, mérés és adatkezelés kihívásait.
Amikor ez megvan, a robot tökéletes irány, amit minden üzem felismert, vagy fel fog ismerni a közeljövőben.
“A hiba pedig csak akkor kudarc, ha megfelelő tanulság nem kerül levonásra..”
Egyetlen termelő vállalat sem működik csak szakmai, vagy csak érzelmi döntések szerint. És mivel az egyes szempontok egymásnak néha ellent mondanak, továbbá az idő sok esetben sürgeti a döntést, becsúsznak hibák.
A hiba nem elkerülhető, de a számuk csökkenthető.
A hiba pedig csak akkor kudarc, ha megfelelő tanulság nem kerül levonásra, és a hiba elkövetésének lehetősége a jövőben is fennáll.
Szerző: Sipos Ádám