Az mára már ritkábban felmerülő kérdés, hogy az öttengelyes megmunkálásnak mik az előnyei, és a létjogosultságát sem vitatják szakmai körökben még akkor sem, ha a valóban szimultán feladatok ritkák. De milyen esetben éri meg a nyilván magasabb óradíjú gépen dolgozni, ha egy feladat alapvetően megoldható három tengelyes gépen is? A felfogások száma, a gyártandó mennyiség vagy a termék bonyolultsága dönti e el, hogy hol éri meg jobban? Ebben a cikkben azt vizsgálom, hogy milyen tényezők mentén változik a gazdaságossági racionalitás három és öttengelyes kérdéskörben.

Öttengelyes gépen dolgozva általában elmondható, hogy maximum két ráállással minden oldalról megmunkálható egy darab. A kivételektől tekintsünk el 😉. A gép geometriai pontosságának és hőstabilitásának fennállása esetén az egymáshoz tűrt geometriák és méretek sokkal inkább kontroll alatt vannak, az emberi tényezőnek való kiszolgáltatottság alacsonyabb. Ezek a gépek elkerülhetővé teszik az egyébként veszteségként értékelhető műhelyközi logisztikai lépéseket, rövidebb mellékidővel lehet dolgozni. Elvileg. És mert a piacnak nem érték, hogy pontosan milyen gépen készült az alkatrész, a valódi előny ez, hogy egységnyi idő alatt több, vagy többféle alkatrész készíthető el.
Ugyanakkor a gépek bekerülési költsége magasabb, és a rajta dolgozó vagy azt programozó szakember bérigénye is – már ha van a piacon megfelelő tudású ilyen szakember. A gépek általában érzékenyebbek, és lehet, hogy szervízigényesebbek is. Ez utóbbi azért mérhető nehezen, mert szakember hiányában a nem rendeltetésszerű használatból adódó hibák torzítják a gép megbízhatóságára vonatkozó statisztikát.
Három tengelyes géppel Dunát lehet ugyan rekeszteni, mégis számos feladat megoldható vele. A gép rezsióradíja alacsony, programozása egyszerű. A kihívás itt abban van, ha az alkatrész több oldalról való megmunkálása műveleti sorrend, tűrések és megfogások szempontjából trükkös. Három tengelyes gépen is lehet nagyon gazdaságosan gyártani egész nagy darabszámokat is (vagy főleg azokat), megfelelő készülékezéssel, jó technológiával.
Ha egy alkatrész geometriája nem teszi lehetővé, hogy 3 tengelyes gépen legyen elkészítve vagy egyszerű, egy felfogásból elkészíthető, nincs dilemma. Ha ennél bonyolultabb a helyzet, érdemes kalkulálni, mérlegelni.
Korábban, amikor munkahelyi pozíciómból adódóan döntenem kellett, hogy három vagy öttengelyes gépen készítünk-e el alkatrészt, hiányzott az eszköztáramból az a kalkulációs sablon, ami segített volna eldönteni gazdasági érvek mentén, melyik a jó irány. A szubjektivitás soha nem teljesen kizárható, számolni kell például az emberi tényezővel, a kolléga affinitásával, motivációival, mégis, egy mankó segíthet a döntésben. Legalábbis egy bizonyos cég méretig.
Számomra hiánypótló tehát az a táblázat, ami az én gondolataim mentén, és „használhatóra egyszerűsítve” vezeti a döntés gazdasági vonalát.
Számol a munkadarab bonyolultságával – de skála segítségével. Figyelembe veszi a programozási és beállási időt és a selejtarányt a három és öttengelyes megoldások mentén.
Ezt azért tartom fontosnak, mert három tengelyes gépen a darabszámok emelkedésével az emberi hiba esélye növekszik. Öttengelyes megmunkálás esetén – még ha valójában 3+2 is, az első darabok legyártásának van kockázata a bonyolultabb kinematika miatt.
A kalkuláció figyelembe vesz továbbá komplexitás hatást is, ami egyesesetekben növeli, máskor csökkenti a megmunkálási időt.
A kérdés, hogy mindezeket honnan lehet tudni. A válaszom az, hogy sehonnan. És a 10+ éves tapasztalat is az, hogy sehonnan. A vállalati kultúra és az intuitív ráérzés segít behatárolni értékeket. És nincs garancia semmire, de szerencsére az ellenkezőjére sem.
| Megmunkálandó oldalak száma (beállítások száma) | 3 |
| Gép óradíj – 3 tengely [€ / óra] | 40 |
| Megfogási költség / beállítás – 3T [€] | 200 |
| Megmunkálási idő / db – 3 tengely [óra] | 0,36 |
A kalkuláció géptípusonként kéri az óradíjat, megfogási költséget – mert sorozatgyártás esetében ez jelentős is lehet, és a géptípusra vonatkozó megmunkálási időt. Fontos természetesen a megfogások száma is, mert a korábban megadott beállási idő és az abból származtatott költség ebből jön ki.
A gépek rezsióradíjai kapcsán mehetne vita, azt azonban érdemes kijelenteni, hogy azok számára, akik 30 euro körüli áron tudnak dolgozni, mert a három tengelyes gépeik értékét már leírták – azaz amortizációs költség nem terheli, sok értelme nincs az összehasonlításnak. Költéségben verhetetlen.

Az első kalkulációmban három tengelyes gépen 40, öttengelyes gépen 75 eurós óradíjjal számoltam. Megfogási költséget három tengelyes gépen 200, öttengelyes gépen 50 euróval számoltam feltételezve, hogy három tengelyes gépen érdemes okos készülékezéssel dolgozni. Viszont három tengelyes gépen 21 perces ciklusidővel számoltam, míg öttengelyesen 28,2 perccel. Ez a különbség a fantáziátokra bízva jöhetne abból is, hogy az öttengelyes óvatosabb technológiával nagyol, de abból is, hogy azon csak 1 alkatrész készül egyszerre, igaz az készre, amíg a három tengelyesen fent lehet több alkatrész, így az alkatrészre bontott gyártási idő picit rövidebb. Jelen esetben jelentősen rövidebb.
Az árazást sávosan adtam meg, a táblázat nem számol árréssel – azaz csak az elvi költségekből adódó összegeket mutatja.
A kalkuláció tanulsága szerint a megadott feltételek mellett 10-db gyártásáig az öttengelyes a jó megoldás. Ennél magasabb darabszmnál azonban a háromtengelyes megoldás átveszi a gazdasági előnyt és 1000 db gyártásánál már kb. 52%-kal olcsóbb.
Azaz, a darabszámok növekedésével az az előny, hogy nincs speciális készülékezési költség és rövidebb idő az összesített beállási idő, elvész. 10 darabig viszont „féláron” lehet előállítani a munkadarabokat.
| Összköltség (3T) | Egységköltség (3T) | Összköltség (5T) | Egységköltség (5T) | Olcsóbb megoldás |
| 1 055 € | 1 054,56 € | 466 € | 465,95 € | 5 tengely |
| 1 124 € | 224,74 € | 593 € | 118,57 € | 5 tengely |
| 1 210 € | 121,01 € | 751 € | 75,15 € | 5 tengely |
| 1 919 € | 38,37 € | 2 020 € | 40,41 € | 3 tengely |
| 2 817 € | 28,17 € | 3 607 € | 36,07 € | 3 tengely |
| 9 936 € | 19,87 € | 16 360 € | 32,72 € | 3 tengely |
| 18 836 € | 18,84 € | 32 318 € | 32,32 € | 3 tengely |
Most nézzük meg, mi történik, ha egyszerűbb a munkadarab, csak két oldalról kell megmunkálni. A három tengelyes gép óradíja 35 eur, az öttengelyesé viszont 84 és a kompelxitás hatás időszorzó kevésbé billen az öttengelyes felé.
Az eredmény szerint az öttengelyes előnye 5 darabig tart, és ott sem annyira jelentős. Ha a háromtengelyes készülékezési költségét leengedem 200 euro-ról 100-ra, akkor már 5db alkatrész gyártása is gazdaságosabb a háromtengelyes gépen.
Hogy ebben ki hogyan talál önigazolást, azt rátok bízom. Amiben biztos vagyok, hogy aki egy folyamat elején spórol, az a végén fizeti meg az árát. Az egyszerű gépek piacán nagy a verseny. Ez tény. Ez nem jelenti azt, hogy feltétlen az összetettebb kinematika jelenti a kiugrást. Sőt, a soktengelyes felépítés nem megfelelő számú szerszámtartó, szerszám és munkadarab megfogási megoldás nélkül, bizonytalan műszaki háttérrel semmilyen előnyt sem jelent, csak műszaki és pénzügyi extra kockázatot. Az viszont számomra bizonyított, hogy a mellékidők öttengelyes géppel való csökkentése jelenthet jó lehetőséget extraprofit szerzésére, ami ideális esetben további fejlesztések beruházási alapja is lehet.
Sipos Ádám





