Szakmai és emberi értékeiben is egy szervezetbe illő munkatársat találni a század egyik legnagyobb kihívása a vállalatok számára. A munkaerő piacon a legjobb kollégákért, a legjobb cégek versenyeznek. És az, hogy egy vállalat eléri-e a számára legértékesebb célcsoportot sokszor azon múlik, hogy milyen hirdetést, és hol ad fel.
![Szakember álláshirdetés](https://gepeszpresszo.hu/wp-content/uploads/2021/03/pexels-sora-shimazaki-5668859.jpg)
Az emberi erőforrással való gazdálkodás szerepe az elmúlt években felértékelődni látszik. Bár a világ egy része automata működésű rendszerekkel és gépekkel dolgozik, egy másik része a robotokkal még nem kiváltható munkaerő segítségével egyre komplexebb, egyre nehezebb feladatokat kíván elvégezni. A verseny nagy, és a gazdaságot érintő külső hatások függvényében hullámzóan, de éleződik.
A szakemberek toborzása meghatározza a későbbi kiválasztás és beillesztés sikerét is, ezekkel együtt pedig a vállalat eredményeit.
Nagyon fontos tehát, hogy már a toborzás során a legjobbak, a vállalat számára legmegfelelőbb jelöltek kerüljenek a hálóba.
Természetesen minden szakterületnek megvannak a sajátosságai, különlegességei, gyengeségei, nehézségei.
A műszaki szakterületek is számos részre oszthatók, és sajnos nem ismert a sikerrecept.
A hirdetés célja, hogy az elvárt tudást és hozzáállást, motivációt és affinitást birtokló jelentkezők számára kellő kihívást, juttatást és lehetőséget ígérjen, hogy aztán versenybe szálljanak.
Hogy a fent említett célt egy vállalat elérje, meg kell találnia a megfelelő hangot, elegendő információt kell nyújtson a feladatokról, és a jelölttel szemben támasztott követelményekről. De nem túl sokat, mert a műszaki világ realista, számokban és tényekben gondolkodó technikusai, mérnökei stb. más területekkel ellentétben magukat gyakran alábecsülve elvetnek egy-egy jó lehetőséget, ha kompetenciáikat és tapasztalatukat kevésnek ítélik.
Jó, ha a hirdetés megválaszolja a jelöltekben felmerülő kérdéseket, és kezeli a kételyeiket. Ehhez nagyon jól kell ismerni a célcsoportot.
A hirdetés feladása tehát jelentős részben marketinges feladat.
A hirdetés stílusa, hangvétele
Nem a szavak, nem a megosztott információk, hanem az ezek egysége által keltett hangulat fontosságára gondolok. Természetesen lehetetlen ezt tökéletesen belőni, hisz karakterenként, napi hangulattól függően eltér, hogy az olvasott szó, kiben milyen érzéseket kelt, azonban ismerve egy célcsoport érdeklődését, lelki és szakmai beállítottságát, jól lehet közelíteni.
A tegező vagy magázó viszony, a mindennapi élettől távol eső szavak használata, vagy épp a szlengek bevonása szűrik az érdeklődők csoportját.
Egy baráti közegbe, műhelybe vagy mérnök csapatba, ahol demokratikus a viszony, vagy lineáris a vállalat szervezeti felépítése, a tegező viszony a szimpátiát keltő. De nem mindenhol van ez így.
![](https://gepeszpresszo.hu/wp-content/uploads/2021/03/pexels-dziana-hasanbekava-7063749.jpg)
A megosztott információ
Ezt ketté is bontanám, egyrészt a céggel kapcsolatban megosztott információkra, másrészt a jelölttel szemben állított követelményekre. És sokat elárul ennek a kettőnek az aránya.
Ha a jelölttől elvárt tapasztalatok, képességek lényegesen nagyobb terjedelemben vannak jelen, az azt az érzést kelti, hogy a cég sokat vár és keveset ad.
Ha viszont a cég magáról mesél sokat, és keveset ír a jelöltről, azt gondolhatja az olvasó, hogy a betölteni kívánt pozíció nem elég pontosan definiált, nincsenek hatás- vagy jogkörök, ami adódhat a szervezet rossz felépítéséből.
A legjobb az egyensúly és az sem baj, ha a két oldal nem egymás utáni felsorolásban, hanem egy emészthető szöveggé formálva egyszerre szűrődik át az érdeklődőnek.
Infók a cégről és a munkáról
Elhelyezkedés
A cég neve és címe sajnos nem mindig szerepel egyértelműen a hirdetésekben, különösen akkor nem, ha azt a cég a saját közösségi oldalára töltötte fel. Ha a cégnek nincs több telephelye, rövid nyomozás után kideríthető, hol történik a munkavégzés. A kérdés csak az, hogy ez a nyomozás az első kötelező, vagy csupán szorgalmi feladat.
Műszakbeosztás
A család, a hobbi, a tanulás vagy akár anyagi szempontokból is nagyon fontos információ, ami jellemzően szerepel is a hirdetésekben.
A lehetőségek
Lehetőség tanulásra, fejlődésre, pozíció váltásra. Ez mind olyan szempont, ami a mitivált, kellő affinitással, érdeklődéssel és küzdeni akarással bíró, elsősorban fiatal munkavállalók számára fontosabb, mint a pénz. És a hosszú távon tervező cégeknek, a vállalat érettségi szakaszától függően az ilyen emberek fontosabbak, mint a pillanatnyi tudás, tapasztalat. Ha a hirdetésben szerepel, és valakinek ez a fontos, máris megtalálták egymást.
Felelősség
Van, akit csábít, és akad olyan is, akit taszít. Vannak munkahelyek, ahol a szervezeti felépítésből adódóan, a munkavállaló túlzott felelősségvállalás probléma. Ezek elsősorban multinacionális vállalatok, ahol a felelősségi-, feladat- és jogkörök előre le vannak osztva.
De akadnak olyan cégek, ahol kívánatos, hogy a dolgozó a folyamatokat a sajátjának érezze, és felelősséget vállaljon azok teljesüléséért, fejlesztéséért.
Gép, vezérlő, szoftverek
Se a korábbi tapasztalatokkal való egyezés, se a különbözés nem kizáró ok. Mégis fontos a műszaki szakember számára, hogy csak a feladat, vagy a használt eszközök is újak lesznek-e. Vannak, akiket az új megismerése motivál, mert hatalmas szakmai lehetőségként tekintenek rá. De akad olyan ember is, aki a már elsajátított tudásába kapaszkodva, tartózkodik az idegen tereptől.
Attól függően, hogy a hirdető szervezet rugalmasabb, vagy magabiztos tudású, de rögzült gondolkodásmódú embert keres, érdemes megosztania, hogy mivel kell dolgozni, és hogy van e idő hagyva az betanulásra, mert ez befolyásolja a jelentkezőket.
![Műszaki szakember álláshirdetés](https://gepeszpresszo.hu/wp-content/uploads/2021/03/pexels-anna-shvets-5711948.jpg)
Elvárások
Végzettség
Meggyőződésem, hogy sokkal kevesebbet, és egyre kevesebbet számít mint korábban, de tudom, hogy nem mindenki ért velem egyet. Az viszont biztos, hogy a végzettség mutathatja egy jelölt érdeklődését, kitartását, és ebből a megközelítésből fontos.
Ugyanakkor fontos azt is odaírni, ha a nem tökéletesen egyező végzettség nem kizáró ok. A műszaki területen dolgozók számára, a tűrés az tűrés, és ha valami nincs benne, az nincs benne. Nem ilyen egyértelmű ez akkor, ha emberekről beszélünk. Fontos tehát kiemelni, ha valahová nem csak a mechatronikai mérnök, hanem a gépészet iránt érdeklődő villamos mérnök is megfelelő jelölt. Ennek hiányában az egyébként kíváló villamos jelöltek rögtön kiesnek a kosárból.
Tapasztalat
Fontosabb a végzettségénél is, de nehezebben ellenőrizhető. Hajlamosak vagyunk túlértékelni adott területen szerzett tudást, és esélyt se adni a máshonnan érkezőknek. Ez hiba lehet, a tapasztalat megadásánál fontos, hogy ne essenek ki értékes, reális energia befektetésével átképezhető jelöltek, de ne is kerüljenek be olyanok, akik hosszú távon sem lesznek megfelelők a pozíció betöltésére.
Hozzáállás
Rendkívül nehezen definiálható, hisz a munkára és tanulásra nyitott jelölt mindenkire igaz, és ha nem, az is csak későn derül ki. Ennek eldöntésére sajnos sok esetben csak az első vagy második körös interjún van lehetőség.
Érdemes lehet azonban a hirdetésbe bele fogalmazni, hogy milyen hozzáállású jelöltre van szükség, mert nem megfelelő, de magukkal kritikus, ide nem illő emberek nem foglalják a kiválasztáson dolgozó kollégák idejét és energiáit.
Emberi oldal
Ha az előbbi nehéz volt, ez még nehezebb, és csak hosszú közös munkával töltött idő után lesz nyilvánvaló, hogy ki-kicsoda valójában. A képet tovább árnyalja, hogy az idő előrehaladtával és az életben megélt tapasztalatok nyomán az ember változik. A hirdetés ugyanakkor kiragadhat egy-egy meghatározó, a szervezetben dolgozó többi egyén számára fontos tényezőt, tulajdonságot.
A jelöltben felmerülő kérdések, kétségek
Logisztikai kérdések
Ha a hirdetés jó, megválaszolta a földrajzi elhelyezkedés és műszakbeosztás kérdését. A jelöltek számára mindig van valami más, az életükben szerepet kapott tényező, amihez igazítani kell a munkát.
Anyagi kérdések
A pénz egyes embereknek legfontosabb, másoknak csak az élethez szükséges eszköz, bár az is igaz, hogy kevesen terveznek jól vele. Sok későbbi kellemetlenség elkerülhető, ha a hirdetés valamilyen módon behatárolja azokat, akik számára a várható anyagi juttatás megfelelő, vagy épp összeegyeztethetetlen az életükkel. Érdemes azt is hangsúlyozni, ha a tervezett fizetés függ valamilyen mérőszámtól. Vannak köztünk, akiket motivál a teljesítmény arányos fizetés, és vannak, akik félnek ettől.
Szakmai kérdés
Talán nincs is olyan műszaki szakember, aki ne félne a szakmai kudarctól. Természetesen a kihívás vonzó, és a fejlődési lehetőség is egy érv a munkahelyváltás mellett, de senki nem szereti, ha nagy rá a kabát. Egy jó szervezet akkor működik hatékonyan,ha a vezetők kihívások elé állítják a dolgozóikat, de segítik is elérni azokat.
És ennek érdemes a hirdetésben szerepelni, hogy az egyébként jó képességű, de magukat alul értékelő emberek is kedvet kapjanak a jelentkezéshez.
Környezet
Azt tapasztalom, hogy egyre inkább fontos, hogy kulturált tiszta helyen legyen lehetőség munkavégzésre, vagy étkezésre, és a vizes blokkokra is elmondható legyen a korrekt állapot.
Igényes munkát végző ember igényességet vár a környezetéből is, és ha fűtetlen koszos poros helyen várják tőle a munkát, tudásának csak töredékét fogja kínálni, motivációs szintje pedig drasztikusan csökken.
Ha egy vállalat tiszta helyen működik, érdemes kiemelnie a hirdetésben, mert ez döntő szempont lehet egy munkahely mellett.
![](https://gepeszpresszo.hu/wp-content/uploads/2021/03/pexels-tima-miroshnichenko-5439401.jpg)
A jó és a rossz hirdetés
Alapvetően, és nem azért mert ki akarok térni az ítélethozatal súlya alól, úgy gondolom, hogy két hirdetést összehasonlítva nem eldönthető, hogy egyik vagy másik rossz, avagy jó.
Az azonban eldönthető, hogy adott vállalat számára elegendő és megfelelő jelölteket vonzott be, vagy sem. Ha a jelöltek kellő számban, megfelelő szakmai tudással és elfogadható emberi értékekkel jelentek meg az első interjún, a hirdetés sikeres volt, függetlenül attól, hogy milyen információt és milyen módon osztott meg. Ennek ellenére igaz, hogy a jó hirdetés szabályait követve, az esély jelentősen növelhető.
A következőkben két hirdetést mutatok be, amik hasonló időben, hasonló pozíció betöltésére keresnek szakembert.
Józan ész és betyárbecsület
„Kortól, nemtől, tudástól független keressük a következő kollegánkat. Ha a józan parasztész, betyárbecsület megvan, itt a helyed a többi ragadós. Az alapoktól megtanítunk ha szükséges.”
A hirdetésből nem sok derül ki, de a tisztán látáshoz tudni kell, hogy egy szakmai csoportba került feltöltésre. A szakmai CNC csoporton belül, hogy pontosan melyik pozíció, gépkezelő, programozó, vagy szerszámraktáros stb. nem világos, ahogy a munkavégzés helye sem. A megadott (eltüntettem) email cím sejteni engedi a cég nevének egy részletét, amiből visszakereshető a cég. A hirdetéshez telefonszám volt megadva.
Véleményem szerint olyan emberek jelentkeznek majd, akik szeretik telefonon megbeszélni a részleteket, nem szeretik a hivatalos vagy félhivatalos stílust, magukat tisztességesnek, őszintének tartják, és nem fontos számukra, hogy egy cég szervezetten, jól strukturáltan működjön.
A hirdetésre jelentkezők jelentős része a telefonhívások során kiesik, és a személyes találkozókon is nagyon sok olyan részlet derül ki, ami miatt nem jön létre az együttműködés.
Ezzel viszont óriási energiákat égetnek el, hasztalan.
Ha van affinitásod, fejlődhetsz nálunk és ezt természetesen honorálni is fogjuk!
„Azonnali kezdéssel (felmondási időt megvárjuk) keresünk munkájára és környezetére igényes minimum 2 év releváns tapasztalattal rendelkező CNC esztergályos munkatársat *****-en található (júliustól *********re költöző), klimatizált, igényesen kialakított üzemünkbe!
A feladataid közé tartozik majd a CNC gép programozása, szerszámozása, a korrekciók, átállások elvégzése és a gép folyamatos üzemeltetése, valamint a gyártott alkatrészek dokumentációja.
A CNC-eszterga mellett van hagyományos gépünk is alkalmanként azt is használnod kell majd.
Megrendeléseink és munkáink sokszínűsége a garancia arra, hogy egyedülálló szakmai tapasztalatokra tehess szert a szakterületeden.
Dolgozz nálunk, és mi megbecsüljük a munkádat!
Főként kicsi és közepes méretű alkatrészek a jellemzőek. Alapanyagukat tekintve: alu, acél, rozsdamentes, műanyag stb.
Modern forgácsolószerszámokat használunk és folyamatosan bővítjük készletünket és tudásunkat.
Ha van, affinitásod fejlődhetsz tovább nálunk és ezt természetesen honorálni is fogjuk!
A gép Hyundai HIT8S Siemens 840C hajtott szerszám nélkül D40 áteresztéssel és D160 max esztergálható átmérővel.
(Tervezzük hajtott szerszámos új gép beszerzését is még az idén)
Részletek: ************
Munkavégzés helye: ****, (júliustól ********)
Munkaidő: H-P – 07:00-16:00 (2×30 szünettel)
Fizetés: 100% bejelentett netto ****-****/óra (tapasztalattól függően)
Utazási költségtérítés: Távolsági bérlet vagy **Ft/km gépkocsi esetén.
Megközelítés: Tömegközlekedéssel, és a környékről gépkocsival jól megközelíthető.
Jelentkezni lehet:
hr@********* címen fényképes önéletrajzzal, motivációs levéllel.„
Jól behatárolt felelősségi és feladatkörök, fejlődési lehetőség, bér. Pontos cím, ami változik, értelemszerűen a cég fejlődésével, növekedésével.
Kihívást és támogatást is sejteni enged.
Megválaszolja azokat a kérdéseket, amik a telefonbeszélgetésben jönnének elő, így a hirdető nem vesztegeti az idejét válaszai ismételgetésével, de az érdeklődő is megkapja a válaszait. Ha nyitott kérdés marad, vagy jelentkezni szeretne, azt e-mail címre írva teheti meg, vagy a vállalat weboldalán nézhet körül.
A hirdetés maga kizár jelentős felesleges munkát, időpazarló beszélgetést, ugyanakkor lehetőséget ad a “bent” maradtak számára tovább vinni a szálat.
A jelentkezők jelentős része már esélyes lesz, így az első és második körön részt vevők száma kevesebb, a felvett személlyel való hosszútávú közös munka sikere valószínűbb lesz.
A hirdetés helye is fontos. A célcsoporthoz legjobban igazodó hirdetés is kudarc, ha nem azok olvassák, akikre vadászik. A közösségi média nagy erejű fegyver, mert szinte minden szakmának megvannak a saját körei, közösségei. Ezek remek helyek, feltéve, ha valaki vállalja annak a kockázatát, hogy a kritikák olykor negatívak. De ebből lehet tanulni.
Szakmai oldalak, nyomtatott sajtó, faluújság is lehet megfelelő, vagy bizonyos rendezvények. A lényeg, hogy akkor és azokra „lőjön”, akik potenciális jelöltek lehetnek.
A hirdetés szerepe meghatározó.
Meghatározza többek között a jelöltek szakmai és emberi minőségét, a számukat és azt is, hogy mennyi munka lesz a toborzással. Hányan kérnek plusz információt, vagy hányan jönnek el és futnak „lukra” az interjún. Egy jó hirdetés szinte automatizálja a a jelentkezés és kiválasztás folyamatait, amivel jelentős időt és energiát spórol a hirdetőnek és a jelölteknek.
Több jó jelentkezőből könnyebb jól, és nehezebb rosszul dönteni, amivel a cég is és a jelölt is nyer.
Egy rosszul indított munkaerő felvétel keserű kompromisszum mind a dolgozónak, mind a munkáltatónak.
Szerző: Sipos Ádám