Tervezéstől a gyártásig, a gyors egyedi gyártástól a növekvő volumenű sorozatgyártásig vannak tényezők, amiket minden magát a legjobbak közé soroló forgácsoló üzemnek fókuszban kell tartani. Az eredmény pedig késésektől mentes precíz gyártás és csalódásoktól mentes ügyfelek. Azaz siker.
A legjobbak közt szerepelni a forgácsolók világában rég túlmutat azon, hogy egy vállalkozás a legmodernebb CNC gépeket, esetleg rendszerbe nem szervezett kiegészítőket vonultat. Az ügyfelekkel való kapcsolatépítés azonban már fontos. Különösen akkor eredményes, ha egy termék születésének korai szakaszában kezdődik a partneri viszony, és a kommunikációt szimulációs és a gyártást támogató tervezési metódusok teszik egyértelművé és gyorssá. Ha ezután rövid idő alatt megvalósul a gyártás, ami szükség esetén nagy volumenben is rentábilisan folytatható – azaz a gyártási eljárás skálázható – akkor már csak az alkatrészek minősége az egyetlen tényező, aminek meg kell felelni az ügyfél teljes megelégedettségének eléréséhez.
Ez persze sokkal nehezebb, mint amilyennek olvasva tűnik. A gyors és rugalmas egyedi gyártás ugyanis sok tekintetben látszólagos szembenállást mutat például a közepes vagy nagy sorozatgyártással. A feladat mégsem lehetetlen.
Ennek az elgondolásnak, vagy ha úgy tetszik szemléletnek a célja, hogy az ügyfél már akkor biztos legyen a megrendelt alkatrészek minőségében, mikor a megrendelést leadja. Ez az úgynevezett “lelki béke” a gépészeti világban ritkán kerül az asztalra, mégis a döntések mögött fontos szerepet játszik. Pontos, egyértelmű kommunikációval, meggyőző műszaki tudással és átlátható folyamatokkal nem csak jó alkatrészt lehet adni az ügyfeleknek, de azt a nyugalmat is, ami garantálja a következő megrendelést.
Mikor egy ügyfél partnert keres forgácsolást igénylő alkatrészei elkészítésére első körben a gépparkot és a meglévő tanúsítványokat ellenőrzi. Ezek olyan tárgyi dolgok, amik kézzel foghatók. Azonban, ha egy cég nem csak jó, de a legjobb megrendelőkre pályázik, a megszerzett tanúsítványoknál többet kell nyújtania. Például az ügyfelet bevonva a gyártástervezésbe, szimulációs technikákkal rámutatva az esetleges hibákra rendkívül jó kapcsolatot építhet velük. És bár erről soha nem lesz tanúsítvány, a hosszú távú üzleti eredmények visszaigazolják majd a befektetett energiát.
Álljon itt néhány olyan tulajdonság, amikre szükség van – függetlenül attól, hogy milyen piac mely szegmensébe dolgozik egy cég – a sikerhez.
A korai alkalmazkodás képessége
A gyártási megvalósíthatósághoz igazított tervezés lehetővé teszi, hogy az üzembe ne kerüljenek nem, vagy nem rentábilisan elkészíthető alkatrészek. Lehetetlen nincs, olyan viszont igen, ami nem éri meg a beletett pénzt és energiát. Az irreálisan hosszú gyártás, vagy irracionálisan magas szerszámköltségek (vagy magas selejtszám) elkerülhetők, ha a tervezés előre figyelembe veszi a megvalósíthatóság szempontjait, és optimalizálja a konstrukciót.
A megrendelők egy része – és őket hívom én “igazán jó” ügyfeleknek, hálás azokért az észrevételekért, amik segítenek elkerülni a bizonytalan vagy magas költségekkel járó műhelymunkát. Ez gyakran előfordul például olyan vállalatoknál, ahol az alkatrész elkészítése csak periférián történik, mert a fő tevékenység például szoftveres vagy mechatronikus fejlesztés.
Nekik olyan partnerre van szükség, aki az évek alatt megszerzett tudást nem a rövid távú profitmaximalizálásra használják, hanem hosszú távon is működő üzleti kapcsolatok építésére. Ahhoz, hogy egy forgácsoló vállalat az élvonalban legyen, nem kell, hogy egyetlen iparágban tevékenykedjen, amiben rendkívül mély tudást épít. Elegendő, ha kellően nyitott a folyamatos fejlődésre, alázatos, és hisz a proaktív kommunikáció erejében.
Ehhez természetesen szükség van a legmodernebb szimulációs megoldásokra, illetve a gyártás adatainak gyűjtésére és szüntelen kiértékelésére. Ezek megléte biztosítja egyrészt az elkészült alkatrész kiválóságát, másrészt jobb üzleti eredmény realizálását megrendelésről megrendelésre.
Gyors prototípus gyártás
A sikeres prototípus gyártás kulcsa a gyorsaság.
Ebben a mondatban van némi ellentmondás, de aki foglalkozott már egyedi gyártással tudja, hogy pontosan erre van szükség. Elsőre jó alkatrészre amilyen rövid idő alatt lehetséges. A prototípus gyártás egyik célja, hogy egy a közeljövőben megvalósítandó konstrukció életképességét vizsgálja meg. Amennyiben a prototípus gyártás lassú és költséges, a lehetséges változatok tesztelése limitált. Ez pedig a “nagy” projekt sikerét veszélyezteti. Mi tehát a megoldás? Egyrészt a szimuláció, másrészt a 3D nyomtatás. Lehet, hogy a 3D nyomtatás nem lesz a végső konstrukciót megvalósító gyártástechnológia, de arra tökéletes, hogy számos műszaki és esztétikai szempontból ellenőrizhetővé tegyen egy-egy konstrukciós változatot. Itt is fontos az ügyféllel való reaktív kommunikáció.
Megvalósíthatóság és volumennövelés a gyártásban
Vannak piacok – ráadásul egyre többen – amik a jó minőség és elfogadható árak mellett rugalmasságot várnak a gyártott alkatrészek mennyiségét tekintve. Az egy-egy darabtól, a tejes éjszakai műszak kiterheléséig, vagy tovább is változhat a leadott rendelés mennyisége.
És itt felmerül néhány kérdés. Miért az éjszakai műszak merül fel először? A válasz az egyedi gyártó hatékony alkalmazkodása a vevői igényekhez. A nappal magasan képzett szakemberekkel végzett egyedi vagy kissorozat gyártás éjszaka robotokkal, vagy más automatizálási megoldással működő sorozat gyártássá transzformálódik. Ez a leggyakoribb külföldi példa a sokoldalúság megvalósítására. A kollaboratív és szerszámgépbe épített adagolási megoldások viszik a pálmát ezen a területen.
A kapacitás fontos, de legkevésbé sem elegendő a sikerhez. A terület szinte minden esetben korlátozott, ahogy a gépeket kiszolgáló személyzet mérete is (nem beszélve az elkölthető bérköltség keretéről). Így tehát okos megoldásokra van szükség a gyártási volumen felfuttatásához, vagy hirtelen csökkentéséhez.
Minőségellenőrzés a tervezéstől
Vitán felül áll, hogy minden magára valamit adó vállalatnak szüksége van modern metrológiai eszközökre, folyamatokra, rendszeres ellenőrzésre és lehetőség szerint egy elképzelésre a folyamatos fejlődés tekintetében. Ez sok helyen megvalósul, de a nulla kiszállított selejt darab nem. Mi ennek az oka? A szemlélet és az értékrend. Ha a dolgozó nem érez felelősséget az elvégzett munka és elkészült darab iránt, nem is fogja kellő lelkiismerettel használni az egyébként rendelkezésére bocsátott eszközöket. Vagy nem képezi magát, hogy azokat magas fokon alkalmazza a napi munkája során.
A cél ma már nem a véletlenszerű ellenőrzés egy bizonytalan pontosságú eszközzel. Amire szükség van az a folyamatos és „real time” méret és geometria vizsgálat, statisztikai adatgyűjtés- és elemzés mellett. Ezek amellett, hogy rámutatnak egy hibára, trendekre való rávilágítással segítenek meghatározni a lehetséges okokat is. Így pedig a gyártás színvonala folyamatosan fejlődik.
A partnerkapcsolat jelentősége
Azoknak a vállalatoknak, akik a rájuk bízott feladatot a legjobb minőségben kívánják elvégezni nem csak modern gépparkkal kell rendelkezni. Fontos a kiemelkedő szakértelem is, továbbá a folyamatos, és valóban szünet nélküli fejlődés. Minden esetben fontos már a gyártás megkezdése előtt optimalizálni a folyamatot belekalkulálva azt is, hogy később akár a vevő, akár az első tapasztalatok hatására azt módosítani kell. A rugalmasság ezen szintje a garancia a megrendelőnek arra, hogy a kiadott feladat sikerrel meg fog valósulni azzal a plusszal, hogy az általuk észre nem vett hibát a partner – velük proaktívan kommunikálva – javítja. Ez pedig mindkét szervezet számára jelenti a technikai előrelépést, a profitábilis működést, és a közös munka biztos sikerének nyugalmát.
A feladat, hogy egy üzem a legek legje legyen, általánosan nem írható le műszaki konkrétumokkal. Nem lehet egy géptípus, de még márka meghatározásával sem kijelenteni, hogy biztos út a sikerhez. Igaz ez a szerszámra vagy az alkalmazott szoftverekre is. Mert ahogy megrendelőből és feladatból sem, úgy az oda vezető útból sem csak egy létezik. De vannak alapértékek, amik figyelembevétele nagyságrendekkel növeli a siker valószínűségét.
Ilyenek a:
- Alkalmazkodás a kezdetektől – felismerve a megrendelő pontos igényeit, amihez sok kérdés megválaszolásán vezet az út, a CNC üzem képes lesz nem csak a leírt, de a meg nem fogalmazott igényeknek való megfelelésre is. Fontos azonban számolni azzal, hogy ezek az igények változnak, így az ezt feltáró kommunikáció sem szünetelhet.
- Rugalmasság és gyorsaság – a kiélezett versenyben egyre több piaci szegmens várja el a nagyfokú rugalmasságot. Ez könnyen lehet csapda, hisz a gyorsan adott válasz az előforduló hiba valószínűségét növeli. Éppen ezért olyan szervezetet kell építeni, ami megfelelően felkészült szakmailag, hatékonyan működik bizonytalan helyzetben, és úgy kommunikál, hogy az egyszerre legyen eredményes és védhető is, ha a helyzet úgy adódik.
- Megvalósíthatóság és volumen változás – a gyors egyedi gyártást követően a sorozatgyártás létrejötte sok esetben más szemléletet kíván. Míg egyik összefüggésben az idő nem a legfontosabb, a másikban igen. A szervezetnek ezt egyszerre kell tudni kezelni. Ehhez pedig nyílt kommunikációra és átlátható folyamatokra van szükség a szervezeten belül és a partnerekkel is.
- A minőségre való törekvés korai szakaszban – a méret és alakhelyes alkatrészek garantálását már gyártástervezés során el kell kezdeni. Ez jelenti egyrészt a megfelelő gyártási sorrend és technológia meghatározását, a mérési módszerek és pontok meghatározását és a statisztikai adatrögzítés módszerét is. Ezek együtt teszik elérhetővé a magas minőség megvalósulását és folyamatos fejlődését.
- Partnerekkel való viszony színvonala – annak ellenére, hogy műszaki világban mozgunk, ahol az elvárások számokban is megjelennek, nem elhanyagolható tényező a partneri kapcsolatok minősége. Konstruktív tanácsokat közvetítő kétirányú kommunikációval minden szervezet épül.
Szerző: GépészPresszó