Miközben a szerszámgép kiállításnak helyet adó csarnok padlóját több ezer tonna súly nyomja, a felvonult cégek színe java, azok is, akik a mindennapjaikat munkásruhában töltik, ingben vagy akár nyakkendőben is büszkén állnak a kiállított gépek mellett. A látogatók és kiállítók számára egyaránt különleges alkalom a szerszámgép kiállítás, amikor is a mindennapi problémák helyett a kalandokkal teli múlt, vagy az izgalmakat rejtő jövő kerül témaként elő. És a beszélgetések hangulatát nem keseríti a gyakran felszolgált kávé vagy sör sem, sőt.
Szerszámgép kiállítások belülről, avagy mi történik a színfalak mögött.
Az előkészületek
A szerszámgépek értékesítésével foglalkozó cégek részéről az előkészületek az eseményt hónapokkal megelőzően kezdődnek. A gépeken túl jellemző, hogy új szolgáltatásokat, szoftvereket, online felületeket is bemutatnak a tiszteletüket tevő közönségnek.
Ezen újdonságok megismerésére, a bemutató reklám anyagok elkészítésére, a logisztikai feladatok előkészületére jelentős időt és energiát kell fordítani az amúgy is leterhelt erőforrásokból. Éppen ezért fáradalmakkal, ugyanakkor izgalmakkal és kihívásokkal teli minden ilyen időszak.
Az értékesítők
Talán meglepően hangzik, de a kiállítások megszervezésének nulladik lépése az ügyfeleknél kezdődik. A velük való beszélgetések adnak lehetőséget ugyanis a műszaki problémák, aktuális feladatok megismerésére, melyeket elsősorban az értékesítést végző kollégák látják el.
A kiállítás részben az ügyfeleknél felmerülő kérdésekre adnak választ.
Mindezen felül a reklámanyagok, ajándékok megtervezése, elkészítése vagy összeállítása is a sales és a back office csapat feladatait szokta színesíteni.
Fontos teendő továbbá az ügyfelek meghívása, illetve a folyamatban lévő tárgyalások olyan helyzetbe hozása, hogy az a kiállítás ünnepi hangulatában mindkét fél elégedettségére lezárható legyen.
A szerviz
A szerviz munkája sem a gépek megérkezésével indul el. A gépek telepítéséhez, tisztításához és kiállítási körülmények közti üzemeltetéséhez szükséges eszközök biztosítását elő kell készíteni. Ha pedig a bemutatott gép valami nem standard megoldást tartalmaz, ami Magyarországon jellemző, azt ki kell építeni. Az előkészületek fokozott átgondoltságot igényelnek, mert nem csak szakmai, de logisztikai hiba sem fér bele a rendezvény időrendjébe. A kiállítás ideje alatt a szerviz munkájához nélkülözhetetlen eszközök és idő sem áll rendelkezésre. Így egy esély van a sikerre.
Applikációs munkatársak
A technológusok feladata lehet például a műszaki anyagok összeállítása, melyek katalógusokba, röplapokra vagy online felületekre kerülnek.
De a munka akkor kezd igazán kiélezetté és izgalmassá válni, ha a kiállításon szerepeltetett gépek forgácsolnak is. Ilyenkor minden, a megmunkáláshoz szükséges eszköz, tudás megszerzése az ő feladatuk.
Ez természetesen több partner bevonását igényli, ami komoly technikai egyeztetéseket kíván a készülékes, a szerszámos és esetleg egy szoftveres partnerrel.
A kiállító cégek és a látogatók számára is az a leglátványosabb, ha egy-egy standod bemutatott produkcióban a lehető legtöbben vesznek részt. Gép, szerszám, készülék és egy CAM szoftver. Ilyenkor koncentráltan kis helyen hatalmas mennyiségű hasznos információ szűrhető le. De mindezek előkészítése, pont azért, mert a cégek amúgy is el vannak foglalva a napi ügyviteli, operatív és logisztikai teendőikkel, heteket vesz igénybe. Jellemző az is, hogy nincs sok lehetőség a tesztelésre, a kiállításon pedig nincs lehetőség a hiba javítására. Ez nem csak a hangulatot, de a tétet is emeli.
Az erőforrások limitáltak.
Helyszíni kihívások
Míg az előkészületek során az első lépések a sales csapat részéről, a kiállítás helyszínén a szerviz részéről történnek meg.
A gépek mozgatásában a kiállítások szervezői nagy szerepet vállalnak, ám azok helyre mozgatása, és teljes telepítése, beüzemelése a szerviz feladata. A gép helyére mozgatását követően a rögzített tengelyek oldása, elektromos bekötés, vízszint beállítás, ellenőrző mérések következnek. Ha szükséges, bizonyos kenőolajokkal el kell látni a gépet, illetve a hiányzó burkolatokat a helyére kell csavarozni. A folyamat egyszerűen leírható, de egy-egy gép ilyen módon való telepítése több embernek legalább egy napos folyamat. A kiállítások helyszínén erre kevesebb idő, hely és eszköz áll rendelkezésre.
A szerszámgép elektromos és levegővel való ellátását a kiállítás szervezőjének szakemberei biztosítják, a rákötéseket a szervíztechnikusok végzik.
Az erőforrások limitáltak, legalábbis egy megszokott gyári környezethez képest.
Az ilyen show jellegű eseményeken az esztétika kiemelt szerepet tölt be, így annak ellenére, hogy ipari rendezvényről van szó, áldozni kell a technikai ellátottság oltárán a design javára.
A kiállítási csarnok padlójának vízszintje sok esetben elmarad a gép gyártók által előírttól, így a vízszintezés is nagy feladat, sokszor a hézagokat kitöltő lemezekre van szükség. A gépek csavarral való alaphoz rögzítésére pedig nincs lehetőség. Ez a gép merevségét döntően befolyásolja, még a legmasszívabb típusok esetén is.
A dolog emelt kihívását tehát:
- ➜ az eszközhiány
- ➜ az időnyomás
- ➜ a limitált hely és erőforrások
- ➜ és a mesterkélt környezet
jelentik.
Nehezített pálya – technológus az erdőben
A technológusok munkája javarészt az előkészületekben és a telepítés után következik, kevés a telepítéssel párhuzamosítható teendő. A bemutatóhoz szükséges szerszámok sokszor csak ekkor érkeznek meg, szerencsés esetben volt lehetőség telephelyi tesztelésre. A készülék és a szerszám a szállítás során nem, vagy csak ritkán maradhat a gépben, így azok felszerelése helyszíni feladat.
Ehhez minimális kézi szerszám áll rendelkezésre, és a már kialakított környezet megóvása jelentősen nehezíti a feladatot. Nincsenek szerszámszerelő állomások, és a külső bemérés is ritkán adatik meg, legfeljebb egy társkiállító standján.
„akik az ismertetett nehezítő körülmények ellenére mégis forgácsolásra adják a fejüket, szakmailag nagyon elhivatottak, és rendkívül bíznak a bemutatott technikában„
A program futtatására felkészített gépen történő első tesztek fokozott óvatossággal történnek, mert a gép törése a bemutató végét jelenti. De lehet, hogy kevesebb is elég a kudarchoz. Ugyanis minimális lehetőség van az eltűnt, megsérült vagy tönkrement alkatrészek és eszközök pótlására.
Hangsúlyos nehezítő körülmény a hűtővíz hiánya. Nem szükségszerűen nincs, de a hűtővíz kezelése a már említett tiszta környezetben hatalmas teher, a kiállítás végén való eltávolítása pedig kosz nélkül lehetetlen. A gép munkaterén a víztől összetapadt forgács összegyűlik, ami optikailag sem hat jól, és kellemetlen olajos vízpárát áraszt. Ami egy műhelyben megszokott, az itt nem teljesen elfogadott.
A víz használata a forgácsolás szempontjából legtöbb esetben hasznos, azonban a megmunkálás vizuális élményét rontja. Plusz egy érv hát ellene.
Azok a kiállítók tehát, akik az ismertetett nehezítő körülmények ellenére mégis forgácsolásra adják a fejüket, szakmailag nagyon elhivatottak, és rendkívül bíznak a bemutatott technikában. Nem utolsó szempont, hogy vélhetően sikerült rendkívül jó szerszámbefogókat és szerszámokat találniuk, hisz a limitált merevség és a víz hiánya fokozott igénybevételnek teszi ki a szerszámokat, amit valahol, amennyire lehetséges kompenzálni kell.
Jellemző, hogy vagy alumínium, vagy acél megmunkálás zajlik, amik a közönség részéről nagyon népszerűek, kiváltképp, ha nagy zajjal járnak.
A dolog emelt kihívását tehát:
- ➜ a szereléshez szükséges eszközhiány
- ➜ az időnyomás
- ➜ a limitált merevség
- ➜ a hűtés és tesztek hiánya
jelentik.
Az értékesítők és irodai dolgozók munkája jellemzően a design, a tisztaság, a vendéglátás előkészítése, illetve a helyszínen lévő kollégák élelmezése, ami nem is olyan egyszerű, hisz mindehhez egy konyhát imitáló kutrica áll csak a rendelkezésükre. Miután minden bútor, minden matrica, katalógus és ajándéktárgy a helyére került, jellemzően a kiállítást megelőző este vagy éjszaka, a csarnok elsötétül, hogy aztán másnap valódi ünnepi pompába fogadja a vendégeket. Az előző hetek feszült pillanatai eltűnnek, és elkezdődik a beletett energia okozta siker élvezete. Mindez csak akkor változik rövid időre, ha az események forgatagában valami nem teljesen a terv szerint alakul.
Nagykiállítás vs. házi kiállítás
A fent leírtak a nagy, Machtech vagy Industria kiállítások jellemzői. A házi kiállítások ehhez képest egészen más módon zajlanak, más hasznos jelentenek a kiállító és a látogató számára.
A nagy kiállítások szolgálják egyrészt a meglévő ügyfelekkel való kapcsolat ápolását, üzletek megkötését, újdonságok bemutatását, továbbá a piac megismerését, az ipari trendek nyomon követését, és főleg szolgálják új vevőjelöltekkel való kapcsolatfelvétel lehetőségét.
Ugyan ez a házi kiállítások alkalmával kevésbé jellemző.
Ide vagy már meglévő vagy a céget részben ismerő vevő jelöltek látogatnak, meghívásos vagy bejelentkezéses alapon. A konkurencia nincs jelen, csupán néhány partner, akikkel együtt a kiállítás megszervezése és műszaki színvonalának emelése zajlik.
A hazai pálya minden előnyének kiaknázására lehetőség van, azaz sokkal komolyabb, magasabb műszaki színvonalat képviselő bemutatók tarthatók, és az is igaz, hogy a hely kevésbé korlátozott.
Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ne lenne kimagasló teljesítmény a kiállító részéről, amit ne kellene elismerni.
A látogatók számára igaz, hogy csak egy forgalmazó kínálata tekinthető meg, azonban azok megismerésére, beszélgetések kezdeményezésére és érdemi információk megszerzésére több lehetőség kínálkozik a jellemzően nyugodt, telephelyi környezetben.
Házi kiállítás | Ipari kiállítás |
Felszerelt környezet, kisebb hely- és idő korlát | Idő-, eszköz- és helyhiány |
Kevesebb látogató, mélyebb beszélgetések | Sok látogató, sok új vevő jelölt |
Kevesebb új ügyfél | Kevesebb idő a meglévő ügyfelekre |
Komolyabb szakmai bemutatók | Korlátozott gépképességek |
Előadások tartásának lehetősége | Számos kiállító, változatos látnivalók |
Kötetlenség | Kötöttségek |
Tippek a látogatóknak
A kiállítások, különösen a nagy ipari vásárok hatalmas mennyiségű információval szolgálnak, amik ha váratlanul zuhannak az emberre, hamar ellehetetlenítik azok érdembeli befogadását. Egyszerűen sok.
Éppen ezért érdemes:
- ➜ Tájékozódni a kiállítókról
- ➜ Preferált sorrendben bejárni őket
- ➜ Összegyűjteni a kérdéseket
- ➜ Fontos megbeszélésekhez időpontot egyeztetni
A szerző személyes megjegyzése
Volt szerencsém kiállítóként, mint értékesítő és mint technológus is részt venni különböző értékeket képviselő cégeknél, és természetesen jártam kiállításon érdeklődőként is. A cipő többször törte fel a lábam, mint nem, és szinte minden nap végén rettenetesen fáradt voltam. A közlekedés a kiállítás környékén csaknem minden alkalommal megbénult. És szinte sosem tudtam begyűjteni az összes áhított információt.
Mindezek ellenére emlékszem az összes kiállításra. Az ott látott emberekre, a kellemes beszélgetésekre. Azokra az estékre, amikor a konkurencia emberei segítették egymást, amikor közösen ettük a jégkrémet, barátként, egy zászló alatt.
A cél kiállítóként minden alkalommal a közönség szórakoztatása, maximális kiszolgálása volt.
Mindezt akkor is éreztem, amikor civil bámészkodóként jártam a standokat.
Szerző: Sipos Ádám