Az álláskeresés rendszeres téma és sokakat érdekel. Sok is az olvasnivaló, de a legtöbb írás nem, vagy csak nyomokban állja meg a helyét a műhelyek világában.
Ami az irodák vakító csillogásában helytálló, az a gyengén világított itt ott poros műhelyekben sokszor nem releváns. De akkor kire van szüksége egy kisüzemnek? Kinek való egy kisebb gépészeti munkákat végző vállalkozás?
Mérnököket, technológusokat és cégvezetőket kérdeztem. Íme az eredmény.
Azt, hogy a vállalkozásnak pontosan mire vagy kire van szüksége, sokesetben meg sem fogalmazza egy cég, mielőtt az álláshirdetést “piacra” küldi. Ebből aztán számos félreértés adódik, aminek minden résztvevő vesztese. Természetesen vannak helyzetek, amikor nem lehet minden részét definiálni egy feladatnak. Különösen így van ez egy kisebb vállalkozás esetében, ahol a feladatkörök összefolynak. És ez nem jelent szervezetlenséget, csupán a kis szervezet velejáró sajátossága. És van, aki pont ezt keresi.
De az alapértékek mindig meghatározhatók.
Mit keres egy kis- és közepes vállalkozás? – “Műhelymunkás” keresés
Ahogy a legtöbb hirdetésben is szerepel, a cégek a kívánságaikat jellemzően két részre bontják. Az egyik a szakmai oldal. A szakmai tapasztalat majdnem minden esetben előny. De ahogy a világ, vele a gépészet, azaz a megmunkálás minden ága összetettebbé vált, úgy nehezebb lett releváns szakmai tapasztalattal rendelkező kollégát találni.
A hasonló gépeken, vezérlőkön végzett munka ha elengedhetetlennek is tűnik, a munkaerő kínálat szűkössége miatt szinte soha nem kizáró ok a szakmai hiányosság. Feltéve, hogy más feltételek teljesülnek. Nem szabad a jelöltnek elengedni egy lehetőséget csak azért, mert a szakmai elvárásokat nem 100%-ban rá önötték.
Ennél is fontosabb az érdeklődés, ami inkább emberi oldal. Meglévő stabil alap tudással és intenzív érdeklődéssel rendelkező ember minden kis és közepes vállalkozás vágya.
A leendő munkaerőben rejlő fejlődési potenciál nagyban az affinitásán, érdeklődésén és motivációján múlik. Persze ez kétoldalú. És a fejlődés nem csak szakmai lehet. Az emberi oldal, ami a csapattal való együttműködés, a rendszerben való gondolkodás és a folyamatszemlélet meghatározója, legalább ennyire fontos.
A legjobb szakember is félkarú óriás, ha a kollégákkal való közös munkája nem hatékony. Ezt mára a legtöbb cégvezető felismerte, és igyekszik kezelni.
Az előbbiekből adódik a szorgalom. A kis cégek számára a munkát kerülők nem hasznos tagjai a szervezetnek és ez hamar ki is derül. Olyan ember kell, aki a rábízott feladatot +20% elvégzi. És a plusz 20% ideális esetben nem a tulajdonos zsebében landoló többlet, hanem a cég kultúrájába, működésébe beépíthető fejlesztés, tanulás, tapasztalás.
A felelősség a fejlődéshez nélkülözhetetlen. A munkavállaló felelősség vállalása a kulcsa egyrészt a munka lelkiismeretes, vevő igényei szerinti elvégzésének, másrészt az apró mozzanatok fejlesztésének. Mindig és mindent lehet egy kicsit jobban csinálni, netán egy személy birtokában lévő tudást átadni egy fiatalabb vagy újabb tagnak a vállalkozásban. A felelősség tehát nem csak az, amikor egy okozott kárt, elkövetett hibát el kell vállalni, hanem az is, ha ezekből vagy ezek nélkül tanulni kell. Olyan tudást szerezni, ami a cég számára építő jellegű.
Szorgalmasan dolgozni, felelősséget vállalni és fejlődni csak úgy lehet, ha megvan valakiben az alázat. Közel sincs szó bárki előtt való megalázkodásról. Sokkal inkább a szakma tisztelete az, ami szükséges a személyes korlátok, határok felismeréséhez és a fejlődés útjának kijelöléséhez. Nincs a világon szervezet, aki ezt minden dolgozójának tökéletesen megtenné. A legjobb munkahelyek is maximum addig jutnak, hogy kidolgoznak egy általános tréning programot, ahol a résztvevők a szükséges alaptudást sajátíthatják el. A személyes fejlődés szakmai és emberi oldala is egyéni felelősség, ami egy kis- vagy közepes méretű cég számára nélkülözhetetlen.
Ritka, hogy talál egy vállalkozás a fentiek szerinti szorgalmas, alázatos, fejlődőképes embert.
De ha mégis, mit vár ez az ember a cégtől? – “Műhelymunkás” kívánalmak
A munkavállalói lét egyik legtöbbet emlegetett és minden munkavállaló által élvezett oldala a stabil, kiszámítható háttér.
Ez emberként is fontos, hisz a család sorsát nagyban meghatározza különösen de nem kizárólag a családfenntartó munkahelye. És szakemberként is fontos, hogy a lét ingadozása ne befolyásolják a szakmai tevékenység hangulatát, eredményét vagy hatékonyságát.
A megértés és támogatás jelentősége sem lebecsülendő, noha különösen a férfiak körében nem szívesen kimondott elvárások. Megérteni a dolgozó személyes vagy szakmai törekvéseit azonban nagyon motiváló a munkavállaló számára, így természetesen előnyös. Nem reális elvárás azonban, ha a megértés és a támogatás a munka vagy a munkahelyi eredmények rovására menjen.
A magánélet, az egzisztencia fejlődése reális elvárás annak a munkavállalónak a részéről, aki viszonozza is ezt, azaz tesz és áldoz a munkahelye eredményeinek növeléséért. Ez nem csak a fizetés emelkedését jelenti. Az ember egyes életszakaszaiban más-más kihívásokkal küzd. Pénzre ugyan mindig szüksége van, de vannak helyzetek, amikor a több szabadidő az, ami lendíthet az élet szekerén. Hogy mindkettő teljesüljön, az nem feltétlenül elérhető.
Ahogy a cégnek, úgy a jó szakembereknek is fontos, hogy fejlődhessenek. Szakmai értelemben az újdonságok, a kihívások, az új szoftverek vagy a cég egy új profilja hozhatja meg a kívánt előrelépést.
Emberi értelemben is lehetnek olyan programok, tréningek vagy lehetőségek, amivel az egyén több lehet. Egy igényes szakember ezeket értékeli, sőt keresi.
A fejlődés egy következő lépése a cég hierarchiájában való előrejutás. Ez az egyén számára nagyon motiváló lehet, mert az addigi küzdelmei visszaigazolásra kerülnek. A cég számára pedig azért előnyös, mert egy a szakmát már jól ismerő, de mindenre nyitott, érdeklődő és szorgalmas szakembert léptet elő.
Egy kisvállalkozás esetében az elérhető szint limitált, így nem csak az előrelépés, hanem egy új pozíció is hasonlóan előnyös lehet mindkét fél számára.
A műszaki szakemberekre jellemző, hogy szeretik a terveket, szeretik a kiszámíthatóságot, szeretik tartani magukat valamilyen megbeszélt vagy leírt elváráshoz, célhoz, időtervhez.
Számukra a fejlesztési terv, vonatkozzon az az eszközök vagy a tudás, esetleg alkalmazott technológiák fejlesztésére keresett és kívánatos eleme egy szervezetnek. A cégnek is érdeke, mégis ritka, hogy valahol legyen ilyen. Ha mégis, ez a cég jóval könnyebben talál szakembert.
Az a dolgozó, aki alázattal szorgalommal dolgozik a cég és saját céljainak elérésén, ami egyes élethelyzetekben akár össze is folyhat, némileg joggal várja el, hogy bevonják a cég döntéseibe. Az erre való igényének okát megfejteni egyszerű. A munkahelye sorsa a saját sorsa. Ha ő a tőle elvárható legjobbat +20% beleteszi, szeretne biztos lenni abban, hogy ez nem hiába való.
A kisméretű szervezetekre jellemző, hogy nem szívesen vonják be az embereket, vagy nem mindenkit és nem egyformán a döntésekbe. Ez egyes esetekben szakemberek vándorlását okozza.
Helyes viselkedés az állásinterjún – “Műhelymunkás” a HR-en
Sok divatmagazin megírta már a 10+1 tippet az állásinterjún tanúsított helyes öltözködésről, viselkedésről. A legtöbb nem működik, ha egy műhelyben betöltött pozícióról van szó.
Természetesen a megjelenés fontos. Leginkább az, hogy rendezett, tiszta viseletben tegye az interjúzó. A stílus sokkal kevésbé számít. Természetesen ébreszthet pozitív vagy negatív érzést egy megjelenési stílus, de a szakemberhiányt tekintve ezen hamar túllendül minden cégvezető.
Az elhanyagolt külső, leharcolt viselet azonban nem precíz és igényes munkást sejtet. Erre érdemes figyelni.
A jó modor és tapintat általános elvárás, de nem fontosabb az őszinteségnél. Egy műhelyben, szakmai tevékenységet végző emberről napok alatt kiderül a tudásának jelentős része. Ha az nem az elvárásoknak megfelelő, mindkét fél kellemetlen helyzetbe kerül. Nem érdemes nagyítani.
Ugyanakkor a túlzott szerénység sem jó, mert bár nincs tökéletes jelölt, ahogy tökéletes munkahely sem, a jó kompromisszum létezik. Egy jó hozzáállás, nyitottság, határozottság lehet fontosabb, mint a feddhetetlen szakmai tudás.
A próbaidő – “Műhelymunkás” első hetei
Ha a figyelemre méltó álláshirdetést, sikeres kapcsolatfelvételt és interjút követően a jelölt eljut a próbaidő megkezdéséig, lehetősége nyílik bizonyítani, hogy az ígéreteit betartja. És ez a cégre is igaz.
Szorgalom, nyitottság, alázat, figyelem, tanulás és felelősség.
A próbaidő alatt ezeket mindenki jobban figyeli, és érzékenyebben reagál, ha valami hiányzik.
De a próbaidő annak is az időszaka, hogy kiderüljön valakiről, mennyire közreműködő, proaktív a feladatok megoldásában.
Természetesen a túlzott szerepvállalás, tudás nélkül vállalt felelősség visszás is lehet. Bizalom helyet kételyt ébreszt a józan ítélőképességet tekintve.
De egy a vállalat értékeit szem előtt tartó, szakmai alapokra helyezett szerény vélemény alkotás mindenképp pozitív.
Ugyanez igaz a tanácsokra. A próbaidő alatt visszafogottan ugyan, de a közös hatékonyság növelését célzó jóindulatú, jókor jó helyen elsütött tanács valódi csapatjátékosra vall, akinek nem mellesleg az érzelmi intelligenciája lehetővé teszi a vele való élvezetes munkavégzést.
A próbaidő a fokozott figyelem időszaka mindkét fél részéről. A munkavállaló számára a figyelmet a folyamatok megértésére, az összefüggések megállapítására érdemes kihegyezni. A munkavállaló részéről pedig arra, hogy a dolgozó azt kapja, amit vár, hogy aztán úgy teljesítsen, ahogy azt várják tőle.
A közös munka maratonja – A “műhelymunkás” beilleszkedik
A próbaidőszak végével nem szűnnek meg az elvárások, csak letisztul a kép. Ezzel viszont jelentős teher esik le a felek válláról, csökken a feszültség.
A cél nem a sok, hanem a hatékony munkavégzés lesz. Elfáradni nemes, de nem feltétlenül profitábilis dolog, így nem is lehet kizárólagos cél. A folyamatos fejlődés és fejlesztés időszaka örök, és ezt nem csak a kommunikációban kell szerepeltetni, hanem teret kell engedni a tetteknek.
Fontos, hogy a műhelyben történtek, gondolok itt elsősorban a produktív és az azt támogató tevékenységekre, mérve, majd elemezve legyenek. A legjobb szakember magáénak érezve a vállalkozás sorsát, tevékenyen közreműködik az adatok gyűjtésében, szakmai tapasztalatával segíti azok értelmezését.
A hosszú távon is sikeres és eredményes közös munka fontos része, hogy a szervezetbe már beilleszkedett személy ne csak a saját, hanem a többi résztvevő tudását is fejlessze lehetősége szerint
Amennyiben Ön azonosulni tud a leírtakkal, tudása legjavával, pozitív hozzáállásával, felelősségvállalással, szorgalmával olyan cég céljait szolgálná, aki az Ön szakmai fejlődését, magánéleti céljainak elérését támogatja, és rendelkezik a CNC esztergáláshoz szükséges biztos alap tudással, ez a hirdetés Önnek szól.
Szerző: Sipos Ádám